SimCity | PC

Releasedatum: 7 maart 2013
Door  4 maart 2013 om 18:00 | PC

Recensie: SimCity

Het leven van een stedenbouwkundige is een vrij anoniem bestaan en gaat niet over rozen. Zoveel mag wel geconcludeerd worden na het bestuderen van een lijstje beroemde architecten. Hebben jullie bijvoorbeeld ooit wel eens gehoord van de heer Georges-Eugène Haussman? Doet de naam Christopher Wren dan een belletje rinkelen? Wij betwijfelen het ten zeerste. En dat terwijl de eerste persoon verantwoordelijk is voor het straatbeeld in Parijs, de tweede voor de architectuur in Londen. Er kleeft dus een ietwat negatief stigma aan het beroep. Schrikt dat jou niet af en wil jij wel in de voetsporen treden van de bovenstaande architectonische talenten? Dat is vanaf aankomende zondag mogelijk in de wereld van SimCity. Wij gingen aan de slag met de nieuwe game van EA Maxis, en of deze zich mag meten met de simulatiegames van weleer lees je hier!

Ervan uitgaande dat jullie je tienerjaren inmiddels ontstegen zijn, zijn jullie ergens in je leven ongetwijfeld in aanraking gekomen met de franchise SimCity. Was je een jaar of tien à twintig geleden geïnteresseerd in simulatiegames, dan was SimCity eigenlijk gewoon wat de klok sloeg. Was jij niet in het bezit van deze game, dan werd je haast wel met pek en veren van het schoolplein verjaagd. Natuurlijk, wij schetsen hier een ietwat overdreven beeld van de werkelijkheid, maar het staat als een paal boven water dat SimCity een rijke historie kent.

Wij waren pas net uit de luiers toen de eerste SimCity-game het levenslicht zag. ‘SimCity’ werd op 3 oktober 1989 op de markt gebracht. Later volgden zeer populaire uitgaven van de game als SimCity 2000 in 1993, SimCity 3000 in 1999 en SimCity 4 in 2003. En dat was bij ons niet aan dovemansoren gezegd. Menig nachtje verspilden wij aan het ontwerpen van weelderige metropolen. Later raakte de franchise misschien een beetje in de vergetelheid, echt uit onze gedachten – zij het allicht ons onderbewustzijn – verdween hij echter nooit.

Slapeloze nachten van een architect
Gelukkig maar. Het leven heeft de neiging zich in een cirkel te voltrekken, dus wij waren er ook van overtuigd dat we nog eens in aanraking zouden komen met SimCity. Waar het spel SimCity: Societies een kleine zes jaar geleden zijn belofte misschien niet helemaal inloste, krijgen we in het hier en nu, medio 2013, te maken met een compleet nieuwe uitgave van het spel. SimCity is weer terug bij zijn geestelijk vader, ontwikkelaar EA Maxis, en dat deed ons op voorhand eerlijk gezegd al watertanden. Maxis beloofde ons de hemel, gouden bergen en nodigde ons meer dan eens uit een ‘previewevenement’ te bezoeken. Het resultaat? Veelal lovende impressies van de hand van onder andere Sebastiaan en Tom. Nu mogen we dan eindelijk stellen dat we de volledige versie van de game in ons bezit hebben. Bloeddoorlopen ogen en diep gegroefde wallen ten spijt – het leven van een stedenbouwkundige gaat niet over rozen, zoals wij jullie in de intro al meldden – hier dan eindelijk de recensie van ’s werelds grootste simulatiegame.

Staat SimCity eenmaal op jouw computer, dan raden we je van harte aan te beginnen met de tutorial. Hierin wordt op vrij elementaire en simpele wijze het spelconcept uit de doeken gedaan. Natuurlijk, jullie zullen er ongetwijfeld van op de hoogte zijn hoe je een weg aanlegt in SimCity. De game past immers als een oude jas. Toch kent het spel ook een aantal nieuwe elementen, waardoor aanvangen met de tutorial niet onverstandig is. In deze introductie tot de compleet nieuwe wereld van SimCity word je aan het handje genomen door volksvertegenwoordiger Eva. Zij legt je uit hoe je een weg aanlegt, hoe je zones plaatst en wat er nu allemaal precies komt kijken bij het opzetten van een metropool. Al snel wordt duidelijk dat de toverwoorden hierbij zijn: ‘luisteren naar de inwoners van je stad’. Een burgervader is natuurlijk aan de macht bij de gratie van zijn gevolg, de bewoners van de stad die hij onder zijn hoede heeft. En daar vorm jij geen uitzondering op.

Einzelgänger of gezelligheidsdier; voor ieder wat wils
Ben je klaar met de tutorial? Dan kan het echte werk beginnen. Hoe the real deal eruitziet, is echter aan jou. Ben jij een einzelgänger en gedij je bij het spelen in je uppie, dan is dat goed mogelijk en kies je voor de singleplayer. Ben jij een erg sociale persoon en zou je graag een stad bouwen onder de rook van een metropool van een vriend of vriendin? Dan is ‘Multi-City’ het speltype naar jouw keuze. Deze spelvariant behoeft misschien enige uitleg. Multi-City schotelt je een wereld voor, bestaande uit diverse 'subgebieden'. Wil jij de scepter zwaaien over alle beschikbare gebieden? Dat is mogelijk. Het leukste is echter toch wel het bevolken van het gebied samen met je vrienden en vriendinnen. Met elkaar krijg je dan de diverse vraagstukken voor de kiezen waar echte burgemeesters heden ten dage ook mee te kampen hebben. Het criminaliteitscijfer dient naar beneden bijgesteld te worden, de afvalverwerking dient zo duurzaam mogelijk te zijn, de inwoners van het gebied dienen de beschikking te hebben over schoon drinkwater, noem het allemaal maar op. Alle onderwerpen waar jij en je maten je over dienen te buigen. Het online-gedeelte van de nieuwe SimCity werkt erg goed en laat weinig te wensen over!

Elk speelbaar subgebied beschikt overigens over zijn eigen voordelen, nadelen en eigenaardigheden. Ga jij voor een gebied dat vooral geschikt is voor toerisme of spreekt een stuk land dat beschikt over een enorme olievoorraad je meer aan? De keuze is aan jou. Vergewis je echter goed van waar je aan begint, de eerdergenoemde keuze is namelijk allesbepalend voor het aangezicht van jouw stad – we willen je geen druk opleggen. Goed, je hebt het gebied naar jouw keuze geselecteerd en staat te popelen om te beginnen. Het eerste wat je dan dient te doen, is jouw 'stad' – ook al staat die dan nog in de kinderschoenen – te verbinden met het wegennet van de wereld. Hoe dit in zijn werk gaat, is ongelooflijk simpel. Je creëert gewoon een afrit van de snelweg, waarna je je kunt buigen over de plaatsing van een eigen wegennet. Straten zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten, zo ook in SimCity. Je kunt ervoor kiezen een rustige zandweg aan te leggen, maar ook kun je een redelijk drukke weg, een redelijke drukke hoofdweg, een drukke weg, drukke hoofdwegen of drukke hoofdwegen met trambaan uit de grond stampen.

Oost, west, asbest?
Wees niet bang, wegen zijn te allen tijde 'upgradebaar'. Let wel, kies je ervoor een zandweg te plaatsen, dan zullen aan deze straat gebouwen geschikt voor een relatief lage bevolkingsdichtheid gebouwd worden. Een drukke hoofdweg met trambaan is op zijn plaats dan weer uitermate geschikt voor hoogbouw. Vervolgens behoor je je stad in te delen in zogenaamde zones. Daarbij is te kiezen uit een commerciële zone, industriële zone en woonwijken. Het is aan te raden deze zones een tactische plek te geven in je stad. Niemand vindt het namelijk prettig om onder de rook van een fabriek te wonen, dat is gewoonweg alleszins onhygiënisch en ontzettend vervelend – dat je een probleem hebt als zowel het ontbijt als de lunch en het diner naar roet smaakt, staat buiten kijf. Ook heb je rekening te houden met de plaatsing van voor jouw metropool van levensbelang zijnde nutsbedrijven als waterpompen en energiecentrales. Aan jou de keuze of je dit op een milieubewuste wijze doet of niet. De engine van de nieuwe SimCity, Glassbox, zorgt er hierna voor dat jouw gebied wel haast écht tot leven komt.

Door de engine staat werkelijk waar alles in verbinding met elkaar. Je dient de windrichting in de gaten te houden wat betreft de uitstoot van gassen die niet goed zijn voor de volksgezondheid, en kunt watertorens natuurlijk niet vlak bij vuilstortplaatsen bouwen. Doe je dit wel, dan zal de bevolking komen morren bij het stadhuis, of erger, de inboedel laden in een verhuiswagen en jouw stad de rug toekeren. Waar je gevolg wél blij van wordt zijn bijvoorbeeld sociale voorzieningen, een medische kliniek, een brandweerkazerne, een politiebureau, parken. In de stad die wij creëerden, kirden de inwoners wel haast van geluk als ervoor besloten werd een nieuw stukje groen, een speeltuin of een vijver aan te leggen. Dit lijkt dan ook wel haast dé sleutel tot succes te zijn wat betreft het gelukscijfer van je onderdanen. Dit kan overigens weer danig in de grond gestampt worden door het zich voltrekken van rampen. Deze zijn karakteristiek voor de franchise, en ook in de nieuwste telg van de familie word je soms – letterlijk – het vuur aan de schenen gelegd door een reuzenhagedis of meteorietenregen.

Graphics en geluid; een dikke prima
Rest ons nog één vraag te beantwoorden. Want hoe staat het er eigenlijk voor met het geluid en de graphics van SimCity? Nou, we kunnen je geruststellen, hoor. Beide zaken zijn wederom prima in orde. Als we het over het geluid hebben, dan is wat opvalt dat de stemmetjes worden gebruikt die zo karakteristiek zijn voor de wereld van SimCity en De Sims. Zoom je in op het stadhuis omdat er ergens vraag naar is of er onvrede is onder de bevolking, dan snellen de ongelooflijk herkenbare 'Sims-stemmetjes' je tegemoet, bijzonder grappig. Nóg belangrijker is echter hoe het precies gesteld is met de graphics van de game. En andermaal kunnen wij jullie een spreekwoordelijk duimpje omhoog laten zien. Het spel kent een dag-en-nacht-cyclus en je kunt je vrij over en door jouw stad bewegen. Ook ver inzoomen is niet te veel gevraagd. Meer dan eens bekeken wij wat er zich precies op de straten van onze stad voorviel. Wij zoomden in op files, branden en overvallen – ramptoeristen! – en genoten van wat er zich allemaal afspeelde binnen onze stadsgrenzen.

Wie de bovenstaande tekst gelezen heeft, zou kunnen concluderen dat SimCity de perfecte game is. Kanttekeningen hebben we nog niet geplaatst, maar dat betekent niet dat de nieuwe simulatiegame van EA Maxis helemaal geen negatieve aspecten kent. Wij vragen ons namelijk af hoe het zit met de herspeelbaarheid van de game. Een stad uit de grond stampen is erg leuk en interessant. Maar staat je stad eenmaal en zijn de landsgrenzen bereikt, dan zit er eigenlijk niets anders op dan je horizon te verbreden door over te stappen naar een ander gebied om te beginnen met het bouwen van een nieuwe stad met misschien een andere stadsspecialisatie – mijnen, boren, elektronica, handelen, cultuur en gokken zijn beschikbaar. Heb je dit eenmaal een paar keer gedaan, dan is de nieuwigheid eraf en voelt het beroep van stedenbouwkundige wellicht wat aan als een routineklusje. Nu moeten we natuurlijk wel zeggen dat de game je in staat stelt voldoende diversiteit aan te brengen in je steden. Hoe lang je precies zoet bent met de nieuwe SimCity ligt dus eigenlijk aan jou.

SimCity; een must-have
Ondanks de vraagtekens die wij dus zetten bij de replay value, voelen we ons verplicht om te stellen dat het uitgeven van SimCity een succesvolle herintrede van EA Maxis in het wereldje van de simulatiegames betekent. De game paste ons als een oude jas en verveelde wel haast geen moment. Zeer onder de indruk waren wij door het feit dat alles in contact staat met elkaar, met dank aan de nieuwe Glassbox-engine. SimCity is een allesomvattend spel dat zo veel aspecten kent dat het eigenlijk méér dan één recensie verdient. We kunnen jullie allen van harte aanraden in de huid te kruipen van een stedenbouwkundige, architect en burgemeester. SimCity is een must-have voor zowel de nostalgist als de newbie op het gebied van simulatiegames. Wij smachten in ieder geval naar 7 maart, dan is het namelijk zover en kun jij de eerste steen leggen van jouw metropool.

SimCity

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • SimCity is back!
  • Bouwen tot je erbij neervalt
  • Steden bouwen was nooit zo leuk
  • Verlangen naar nostalgie wordt bevredigd
  • Multi-City is een zinvolle toevoeging
  • Hoeveel steden kun je bouwen tot het saai wordt?
8.8Geweldig

Gespeeld op: Powered by Alienware

Avatar