Secret Files 3 | PC

Releasedatum: 14 september 2012
Door , 29 oktober 2012 om 16:30 | PC

Recensie: Secret Files 3

Trouwen is één van de mooiste gebeurtenissen van je leven. Dit had dan ook een dag voor Nina en Max moeten worden die ze nooit zouden vergeten. Dat zal ook wel het geval zijn, maar dit is zeker niet positief. Max wordt namelijk al in de ochtend gearresteerd, omdat hij betrokken zou zijn bij een terroristische organisatie. Nina kan dit niet geloven en gaat op onderzoek uit. Zou Max echt betrokken zijn bij georganiseerd terrorisme? Of is er iets anders aan de hand?

Wat duizenden jaren geleden begon komt nu tot een eind. Het einde ligt in jouw handen! Welk geheim zit er verborgen in Pi? Wat zijn de geheimen van de verschillende decennia, die gevolgen hadden voor Archimedes, maar ook voor Leonardo da Vinci? Wie zijn de mysterieuze wachters? Nieuwsgierig? Dan ben je niet de enige, Nina wil dit ook graag weten, en om Max te vinden zul je dit allemaal moeten onderzoeken. Je komt werkelijk overal, van Berlijn tot Turkije, en van oude tempels tot een donker ruim op een boot ergens op een eiland.

Interactief
Al vanaf dat je de installatie van het spel hebt afgerond begint het: de interactiviteit. Je krijgt een aantal vragen, bijvoorbeeld over je favoriete films, en aan de hand daarvan wordt een persoonlijk menu voor je gecreëerd. Verder in het spel komen nog meer interactieve elementen voor. Heel goed uitgewerkt zijn deze interactieve elementen niet te noemen. Zo sta je bijvoorbeeld bij een kiosk waar je wat kunt kopen. Je krijgt een aantal keuzes, bijvoorbeeld om eten te kopen, drinken te bestellen of niks mee te nemen. Dan kies je er bijvoorbeeld voor om eten te kopen, maar je mag van het spel toch alleen maar drinken kopen, omdat dat is wat je nodig hebt. Dan kun je net zo goed alleen drinken aanschaffen, want aan de rest van de dingen heb je toch niks. Desondanks geeft dit op zich wel een grappig effect en zul je je er niet aan storen.

Daarentegen zijn andere interactieve elementen wel geslaagd in het spel, zo zijn er vier verschillende eindes en kun je op diverse locaties kiezen wat je wilt doen. Bijvoorbeeld Max redden of de wereld redden. Simpele keuze?

Puzzelgames zijn veel te moeilijk
Inderdaad, de meeste puzzelgames zijn veel te moeilijk, alleen weggelegd voor de echte puzzelaar, en zijn een fiasco. Secret Files 3 is alles behalve dat. Bij Secret Files 3 zul je ook moeten puzzelen, maar deze puzzels zijn niet te moeilijk. Bij deze puzzels moet je even nadenken en dan weet je de oplossing. En vaak kun je zelfs kiezen of je een makkelijke, of een moeilijke puzzel wilt. Secret Files 3 is uniek hierin en je zult je dan ook niet de haren uit het hoofd willen trekken van frustratie, want bijna elke puzzel is goed op te lossen. Daarnaast is het een zeer variërend spel, aangezien je de ene keer een puzzel moet oplossen, de andere keer op een locatie allerlei handelingen moet uitvoeren, en tussendoor komen er cutscenes. Het spel is zeer gevarieerd en goed in balans qua moeilijkheidsgraad.

Tot op het einde spannend
Het verhaal is ijzersterk. Tot op het einde word je geboeid. Vaak zijn verhalen voorspelbaar, maar bij dit spel is dit totaal niet het geval. Door het gebruik van onverwachte wendingen, flashbacks en dromen blijft het verhaal spannend. Zelfs op het einde denk je dat al weet wat er gaat gebeuren, maar deze vermoedens zullen geen waarheid worden. 'IJzersterk' is dan ook het beste woord om het verhaal te omschrijven. 'Spannend', 'fascinerend' en 'soms een vleugje humor' passen er ook goed bij!

Lang duurt het spel niet, zelf hebben wij het in precies vier uur en 54 minuten uitgespeeld. Maar het is niet erg dat je geen 40 uur in de gameplay kunt stoppen. Vijf uur is lang zat, anders haak je af bij een puzzelspel als Secret Files 3. Bovendien is alles wat je wilt weten over het verhaal al verteld in die vijf uur en blijf je niet zitten met vragen. Het is namelijk tot in de puntjes uitgewerkt, wat je ook zeer zeker merkt.

Toch een foutje
Bijna geen enkel spel is geheel vlekkeloos en zo heeft ook Secret Files 3 zijn fouten. Als Nina bijvoorbeeld een item gebruikt, zoals een ijzeren staaf om iets open te maken of een sleutel om een deur te openen, dan zie je wel dat ze de handeling verricht, maar ze heeft niks in haar hand. Net alsof ze aan het toneelspelen is met denkbeeldige objecten. Best wel lelijk en jammerlijk dat je de objecten niet echt ziet, maar dit mag zeker niet baten voor de rest van het spel. Daarnaast is dit dan ook echt het enige wat is aan te merken op het spel.

Bravo!
Deep Silver zal menig gamer weten te boeien met het nieuwste spel in de Secret Files-franchise. Het is eigenlijk één grote interactieve film, en het is ook nog eens echt voor iedereen leuk. Of je nou wel of niet van puzzelen houdt, het maakt niet uit. De ontwikkelaar heeft weer een geweldig deel neergezet waar je veel plezier aan zult hebben. Mooie graphics, prachtige muziek en een ijzersterk verhaal, dat is de succesformule van dit spel. Bijna geen enkele avonturen-/puzzelgame komt zo goed uit de verf als Secret Files 3, en het is dan ook de beste in zijn soort. Helaas zie je de objecten die worden gebruikt bij handelingen niet, dit is wel erg jammer. Maar verder het heeft geen invloed op het verhaal en je zult het spel er ook niet door aan de kant gooien. Op dit puntje na is het spel wat ons betreft eigenlijk gewoon perfect!

Secret Files 3

Afbeeldingen

Bekijk alles »