R.A.W. Realms of Ancient War | PC Download

Releasedatum: oktober 2012
Door  11 oktober 2012 om 12:30 | PC, 360, PS3

Recensie: R.A.W. Realms of Ancient War

Ontwikkelaars lenen regelmatig een spelconcept dat uit een andere game komt, om het vervolgens te perfectioneren. Recentelijk leverde dat Darksiders II op, dat eigenlijk van alles wel wat weg had. En dat was absoluut niet erg, aangezien het spel een knappe 8,5 kreeg in de recensie. Dit keer lijkt het R.A.W. Realms of Ancient War dat een gooi doet naar het beconcurreren van Diablo III, de parel van Blizzard.

Of Torchlight II zou je ook kunnen zeggen. Die titel komt namelijk ook uit hetzelfde straatje, en wel de genres actie, role-playing en hack ’n slash. Om maar meteen een stukje van R.A.W. Realms of Ancient War, kortweg Realms, te verklappen: je zult niet verrast worden door het spel indien je de zojuist genoemde games voltooid hebt. Maar dat wil echter niet zeggen dat het helemaal niet onderscheidend is.

Het is oorlog
Laten we om het voor iedereen duidelijk te maken het principe uitleggen. Jij kiest voordat je je avontuur begint voor een personage. Dat is een warrior, een mage of een rogue, waarbij de laatste kundig is met dolken en de pijl en boog. Welke klasse je ook kiest, het verhaal blijft hetzelfde. Jij leeft in een wereld die vol zit met – jawel – oorlog. Aan jou de taak om de held uit te gaan hangen. Al gauw ontmoet je de 'King of the North' en dat heeft ten gevolge dat jij speciale krachten ter beschikking krijgt, te weten de mogelijkheid om in de huid te kruipen van je tegenstander. Dit wordt in Realms aangeduid met de Engelse term 'posses'.

Zieltjes innemen
Oké, daar is het eerste puntje van onderscheidendheid al. De controle nemen over je tegenstander lijkt namelijk leuk. Het is daarbij echter zeer zeker niet zo dat je iedere willekeurige wolf, dwerg, trol of wat dan ook kan overnemen. Neen, je moet het vaak hebben van grote en machtige tegenstanders. Sla lekker hard met hun grote klauwen op de grond om zo de kleinere opponenten om zeep te helpen. Het voelt machtig om dat voor de eerste keer te doen, wordt minder leuk na de tweede keer en de derde keer is het al vrij weinig aan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het weinig varieert en niet zo machtig aanvoelt als het in eerste instantie lijkt.

Bewegingen zien er niet uit
En, laten we maar eens doorgaan met wat meer zaken die niet goed aanvoelen. De verschillende soorten aanvallen die je personage bezit bijvoorbeeld. Die kun je prima uitbreiden naarmate je level omhooggaat, maar man, man, man wat ziet het er uit. Het lijkt af en toe wel alsof de warrior die met zijn twee zwaarden in het rond slaat langzaam Kung Fu aan het beoefenen is. Behoorlijk houterig en onnatuurlijk dus en dat geldt ook voor de bewegingen van de tegenstanders. Komt er nog eens bij kijken dat het spel je ook niet echt weet te boeien, waardoor je niet geïnteresseerd bent in het levelen. Iets wat wel noodzakelijk is om de game te complementeren.

Upgrades; veel maar inspiratieloos
Het liefst ren je namelijk de groepen tegenstanders, die veelal groot zijn, voorbij. De oorzaak daarvan is het continu hetzelfde doen. Als je dan die vijanden overslaat, levert dat logischerwijs geen ervaringspunten op, waardoor je grote opponenten die later in het spel verslagen moet worden niet aankunt. En dat terwijl de upgrades voor het opvoeren van je krachten niet echt bijzonder zijn. Het zijn er zoals eerder gezegd wel veel, maar ze ogen allemaal wat inspiratieloos. Zo komt het allemaal over als: 'deze is voor het boosten van je aanvalskracht en deze voor het omlaag halen van je manakosten'. Niets meer niets minder.

Coöperatief en Realms gaat niet goed samen
Realms biedt niet alleen een singleplayerervaring, maar ook een coöperatieve. Om die te beleven, moet je in het bezit zijn van een tweede controller, aangezien het online niet ondersteund wordt. De tweede speler schakelt in door een held te kiezen uit de bestaande klassen. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met welk karakter jouw partner heeft. Het is namelijk niet mogelijk om met bijvoorbeeld twee warriors te vechten. Besluit je na een speelsessie van pakweg twee uur even te pauzeren en de console uit te zetten, dan verliest speler twee al zijn behaalde resultaten. De coöperatieve modus is daardoor niet echt serieus te nemen. Want zoals eerder gezegd heb je de upgrades die je haalt hard nodig.

Waarom?
De hamvraag van een recensie is altijd: 'waarom zou de consument dit willen of zelfs moeten aanschaffen?' Voor R.A.W. Realms of Ancient War is die moeilijk te beantwoorden. Alleen voor degene die opzoek is naar een Xbox360- of PlayStation 3-titel die lijkt op Diablo III of Torchlight II, lijkt dit geschikt. Maar het vergelijken van Realms met die twee games is eigenlijk te veel eer voor de titel. Zo is het moeilijk om positieve punten te vinden, terwijl het bij de andere twee titels juist lastig is om negatieve punten te vinden. Ons oordeel is dus duidelijk: een diepe onvoldoende.

R.A.W. Realms of Ancient War

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Golven vijanden vaak massaal
  • Posses heeft veel potentie...
  • ...Maar weet die niet waar te maken
  • Aanvallen zien er houterig en onnatuurlijk uit
  • Skills zijn inspiratieloos
  • Game weet niet te boeien
  • Coöperatieve modus stelt niets voor
3.5Verschrikkelijk

Gespeeld op: Xbox 360

Avatar