NBA 2K13 | PC

Releasedatum: 5 oktober 2012
Door  16 oktober 2012 om 15:00 | PC, 360, PS3

Recensie: NBA 2K13

Er staan nog maar tien seconden op de klok. De shot clock begint te lopen. Tien, negen, acht, zeven. Jeremy Lin krijgt de bal toegespeeld. Zes, vijf, vier. Hij weegt de mogelijkheden af. Er is er eigenlijk maar één. Lin gooit de bal. Drie, twee, een. De bal zweeft haast in slow motion door de lucht. Zou het dan toch? De 'Linsanity' heeft nu toch wel lang genoeg geduurd? Nee! De bal landt in de basket. Wat een driepunter, een buzzer beater! New York Knicks 90 - Toranto Raptors 87. Amerika, het land van de mogelijkheden. 'The American Dream'. Jeremy Lin, zoon van Taiwanese ouders, lééfde die droom.

Jij, als nuchtere jongen uit de polder, kunt hem nu volgen. Niet in het echt, nee, op de PlayStation 3, Xbox 360 of PC. Waar wij het hier over hebben? NBA 2K13 natuurlijk! Misschien wel dé sportgame van het jaar.

'Baller' of rapper? 
Want, laten we eerlijk zijn. Van NBA 2K11 sloegen we wel haast steil achterover. Wat was het toch gaaf om gedurende een aantal zeer legendarische matches in de schoenen te mogen staan van Michael Jordan. NBA 2K12 borduurde voort op het succes van zijn voorganger en was ook alleszins een knaller. Nu wordt het estafettestokje dan overgegeven aan NBA 2K13. Een game die haast wel synoniem staat aan het NBA-wereldje zelf. Het domein van 'zien en gezien worden'. Het territorium van Lebron 'King' James, Derrick Rose, Kevin Durant en de favoriet van ondergetekende, James Harden. Deze bijna wel volkomen op uiterlijk beluste wereld wordt op een haast perfecte wijze vertaald naar de videogame. En dat begint al met het geluid.

Baketbal is namelijk onlosmakelijk verbonden met hiphop. Zet een gemiddeld Afro-Amerikaans jongetje voor een beroepentest, en op voorhand is het bijna wel duidelijk wat voor resultaten hieruit zullen rollen. Toegegeven, dat is misschien een beetje een generaliserende opvatting. Feit blijft echter dat het de droom is van menig straatschoffie uit bijvoorbeeld het New Yorkse Harlem om basketballer of rapper te worden. NBA 2K13 speelt hierop in. Er is namelijk een deal gesloten met Jay-Z, zodat beide werelden verenigd konden worden in de basketbalgame. Hoe groot de zak met geld is geweest die overhandigd is aan de hubby van Beyoncé, wij hebben werkelijk geen idee. Maar het geheel mist zijn uitwerking zeker niet. Het is toch nét even lekkerder dunken op de ritmische klanken van 'Run This Town' van Jay-Z, Kanye West en Rihanna en 'H.A.M.' van enkel de eerste twee artiesten.

Nieuwe besturing; out of bounds 
Dat het in NBA 2K13 met het gevoel wel goed zit is wel duidelijk. We hadden eerlijk gezegd niets anders verwacht. Maar hoe zit het met de gameplay? Maakt deze ook een onuitwisbare indruk? Ons antwoord op deze vraag is volmondig: ja. Het is de mannen van 2K Sports ook qua gameplay wederom gelukt een zeer complete basketbalgame af te leveren. Het spel speelt gewoon ontzettend lekker. Door de veranderingen die zijn doorgevoerd op het gebied van de besturing ten opzichte van het voorgaande deel van de franchise, is een korte aanpassingsperiode vereist. Echter, voor je het weet schud je weer de mooiste ankle-breakers en alley-oops uit je mouw.

Ten opzichte van NBA 2K12 is de besturing namelijk essentieel veranderd. Waar je vroeger schoot met enkel de rechter analoge stick, dien je daar nu LT, of L2, zo je wilt, bij ingedrukt te houden. De rechter analoge stick is bedoeld voor het doen van baltrucjes. Een systeem dat zeer goed werkt, als je er gewend aan bent. Gedurende de eerste paar speelsessies zullen zelfs de meeste geoefende virtuele basketballers zo nu en dan als een beginner onder de basket doorlopen, zonder een lay-up of slam dunk in te zetten. De linker trigger vergeten in te drukken staat namelijk haast wel synoniem met de bal 'out of bounds' lopen. Snel genoeg voelt de besturing echter weer als vertrouwd aan. En tjonge-jonge, wat voelt het tof om een speler van de tegenstander te verschalken met een dubbele spin move. De rechter anloge stick maakt het mogelijk.

  

Never change a winning team? 
Op het gebied van spelmodi is er onder het mom van 'never change a winning team' vrij weinig veranderd. Nog steeds zijn daar de 'Association'-en de 'Create a Legend'-modi. Wel vernieuwend op dat front is de toevoeging van de 'MyCareer- en 'MyTeam'-modus. MyTeam is NBA's tegenhanger van FIFA's Ultimate Team, en werkt eigenlijk precies hetzelfde. Je spaart kaarten van spelers, coaches en bonussen en probeert online tegenstanders te verslaan met jouw gepersonaliseerde team. Evenals Ultimate Team in FIFA een zeer verslavende modus, die je bij de keel grijpt en lang bezig houdt.

Interessanter is de toevoeging van de MyCareer-modus. Voor het gemak omschrijven we deze functie maar als Create a Legend op steroïden. De opzet komt eigenlijk geheel overeen met het idee achter de eerder genoemde modus. Je creëert een basketballer, past 'm volledig naar jouw wens aan en wordt voor de leeuwen gegooid. Gelijk dien je namelijk een 'rookie-wedstrijd' te spelen, waar de NBA Draft op zijn beurt weer uit voortvloeit. Het grote doel voor jou als speler is bij deze modus natuurlijk een legende worden. De beste basketballer die op deze aardbodem rondloopt of rondgelopen heeft. En dit doe je niet zomaar even. Voor de MyCareer-modus moet je even goed gaan zitten. Verwacht niet binnen een klein tijdsbestek een grote meneer te worden. Dit is een kwestie van uren, dagen, zo niet weken. 

Wat MyCareer onderscheidt van Create a Legend is de mogelijkheid jouw basketballer op en top te finetunen. Zie jij niks in de kicks die jouw speler draagt, dan pas je ze toch aan? Heeft jouw 'baller' naar jouw mening een lelijk t-shirt aan, dan neem je hem toch mee naar de 'MyPlayer'-shop? En wees niet bang, je kunt je gerust niet enkel bezighouden met uiterlijke schijn. Ook tot de vaardigheden van je speler kun je je wenden. Daarbij kun je je niet alleen wenden tot de 'normale' vaardigheden van een basketballer, zoals dunken of hoops schieten. Ook speciale skills kunnen aangeschaft worden.

Dit doe je overigens met speciale 'VC-munten'. Ook een vernieuwende toevoeging aan het spel. Deze zijn te vergelijken met de dit jaar geïntroduceerde 'EAS FC-punten' in FIFA 13. Stel je speelt een goede match, scoort een dertigtal punten, geeft een aantal prachtige assists, dan levert dit VC-munten op. Deze kun je op hun beurt dus weer uitgeven aan basketbalaccessoires of skill boosts. Een ingenieus systeem, en er rest ons niets anders dan te zeggen dat het eigenlijk meer dan behoorlijk werkt.

Ongeïnspireerd journaille
Is het dan allemaal hosanna met NBA 2K13? Nee, de basketbalgame kent wel degelijk zijn makken. De tussenfilmpjes die het spel je voorschotelt na elke gespeelde wedstrijd in 'MyCareer' bijvoorbeeld lopen nu niet bepaald over van de inspiratie. Elke keer weer dien je een keuze te maken uit een viertal mogelijke antwoorden op een vraag van een journalist. Dit is steeds dezelfde vervelende, kalende 65-plusser. Dit is niet iets wat wij beschouwden als een nuttige toevoeging aan het spel. Wij zagen het eerder als een lastig oponthoud. De zaken die je buiten het basketbalveld dient af te handelen zijn weliswaar best leuk, toch gaat er niets boven het basketball court zelf. In NBA 2K13 valt er nog wel te leven met dit oponthoud, toch willen wij ons graag wenden tot de mannen van ontwikkelaar 2K Sports om hen te vragen vooral niet meer nodeloze zaken toe te voegen in de opvolger die NBA 2K13 ongetwijfeld krijgt. 

De koning is dood, lang leven de koning! 
Maar ook ondanks deze luttele minpunten is NBA 2K met recht de koning van de sportfranchises te noemen. Ook dit jaargang laat de bal niet vallen en begaat geen turn over. De nieuwe MyCareer-modus is wel haast zo verslavend als opium en ook de modi die wel al kennen doen het als vanouds goed. Er gaat gewoon niets boven het voor schut zetten van je tegenstander op het basketbalveld. De muziek, het sfeertje, het totaalpakket is gewoonweg honderd procent zeker aanwezig in dit moddervette basketbalfestijn. Miami's Lebron James werpt voor elke wedstrijd magnesium in de lucht, Oklahoma's Kevin Durant maakt het voor hem zo karakteristieke gebaar na weer een driepunter, en ook Los Angeles' Blake Griffin vermaakt het publiek voor de match op een geheel eigen wijze. Oog voor detail is wat 2K Games marktleider heeft gemaakt, en ook in NBA 2K13 zit het hiermee wel snor. Slam dunk!

NBA 2K13

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Nog immer de koning der sportfranchises
  • Tegenstanders in hun hemd zetten is supertof
  • Synoniem voor de Amerikaanse basketbalwereld
  • Lelijke, inspiratieloze tussenfilmpjes
8.7Geweldig

Gespeeld op: Xbox 360

Avatar