Krater | PC

Releasedatum: 12 juni 2012
Door  22 juni 2012 om 18:45 | PC

Recensie: Krater

Krater is het begin van wat een trilogie moet worden. Het is dan ook erg belangrijk dat deze actievolle role-playing game indruk maakt. Of dat werkelijk zo is, lees je hier.

Enkele maanden geleden mochten we voor het eerst aan de slag gaan met Krater. De game liet ons met gemixte gevoelens achter, zoals je in de impressie kon lezen. Het concept is leuk en er waren zelfs in de pre-alpha fase van de game al genoeg mogelijkheden. Helaas waren er op dat moment nog te veel bugs en problemen aanwezig in Krater, waardoor het beide kanten kon opgaan met het spel. Deze game is zeker erg belangrijk aangezien dit een heuse trilogie moet worden. Nu is Krater helemaal afgewerkt en zoeken we voor je uit of alle problemen van de baan zijn in de recensie.

Leven in een krater
Krater speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, die vernietigd is door een nucleaire oorlog. Een grote bom heeft een legerbasis in Zweden geraakt en heeft het land vernietigd. Na heel wat jaren begonnen de overlevenden weer een beschaving op te bouwen in de gigantische krater die de bom heeft achtergelaten. Inmiddels zijn er zelfs heuse steden in de krater aanwezig. Jij gaat aan de slag met drie zogeheten 'Free-driggers', mensen die voor wat geld allerlei klusjes opknappen voor de bewoners van de krater. Alle missies brengen je steeds dichter naar het centrum van de krater, waar mysterieuze dingen gebeuren. Het achterliggende verhaal is niet echt indrukwekkend.

Een groepje van drie
Je speelt het spel in een topdown modus, waarin je dus een groepje van drie personen bestuurd. Tijdens het verhaal zul je nieuwe personages leren kennen met andere krachten en uit andere klasses, die je kunt opnemen in je team. Het is echter niet mogelijk om met meer dan drie mensen tegelijk op avontuur te gaan. In totaal zijn er vier verschillend klasses genaamd 'Bruiser', 'Slayer', 'Regularor' en 'Medikus'. Bruisers zijn grote, sterke personages die zware klappen kunnen uitdelen en vijanden kunnen afleiden. Slayers doen voortdurend schade en kunnen vijanden laten bloeden met hun messen. Alle medische zaken worden behandeld door de Medikus en de Regulator kan vijanden laten vertragen en zelfs verlammen.

Elke klasse beschikt over unieke wapens, waaronder snipers en erg grote knuppels om schedels mee in te slaan. Naarmate je personages meer vijanden ombrengen en missies tot een goed einde brengen, krijgen ze ervaringspunten. Je kunt permanente implantaten geven aan personages die genoeg van deze punten hebben verzameld. Op deze manier kun je je groepje avonturiers beter bestand maken tegen aanvallen of ze net meer aanvalspunten geven.

Weinig afwisseling
Erg leuk om zelf een gevarieerd team samen te stellen, maar het duurt niet lang om een gezonde balans te vinden die vrijwel alle vijanden kan verslaan. Het is echter ook jammer dat je personages slechts een beperkt aantal aanvallen kunnen uitvoeren, waardoor je al snel in herhaling zult vallen. Andere topdown role-playing games hebben veel meer mogelijkheden dan Krater. De aanvallen zijn vaak hetzelfde en je kunt de animatie een beetje veranderen door andere wapens aan te schaffen. Maar doordat je steeds hetzelfde doet, worden de gevechten al snel saai.

De actie is in het begin spannend en leuk, maar dit is niet van lange duur. Je zult ook geen grote variëteit tegenstanders tegenkomen in Krater. En ondanks dat er werkelijk betoverende gebieden aanwezig zijn, zul je vooral aan het vechten zijn in op elkaar lijkende grotten. Er is wel een groot aantal missies aanwezig waar je heel wat tijd aan kunt besteden, maar helaas is de actie gewoon te repetitief om er veel genot uit te halen. In principe kun je eigenlijk oneindig veel uren stoppen in Krater, aangezien alle gebeurtenissen en kerkers automatisch en willekeurig worden gemaakt door de AI, wat een heel mooi gegeven is.

Levels zonder balans
Daarnaast is het ook niet mogelijk om je personages naar een hoger level te brengen wanneer je wilt. Elk deel van de game heeft een eigen maximum qua level. Zo zul je pas na een X aantal missies weer een hoger level mogen bereiken. Dit is negatief omdat je op die manier niet je team kunt uitbouwen waar en wanneer je wilt, maar het is positief omdat je dan wel tijd genoeg krijgt om alle teamleden naar hetzelfde level te brengen. Het is dan ook aangeraden om door het spel de hele tijd je personages op een gelijk level te houden.

Anders zul je de hele tijd weer naar de gebieden uit het begin moeten gaan om je zwakkere teamleden een kans te geven op overwinning. Het levelsysteem had beter uitgevoerd moeten worden. Als je je avonturiers wat betere kansen wilt geven, kun je zelf wapens maken. Tijdens je missies zul je allerlei rommel oprapen. Indien je de juiste blauwdrukken hebt, kun je allerlei coole wapens maken. Je kunt vrij veel wapens maken en er is voor elke klasse wat wils.

Gedetailleerde graphics
Op het moment van schrijven hebben we de online co-op nog niet kunnen spelen. Deze modus was nog uitgeschakeld bij de release van Krater en zal pas later beschikbaar worden gemaakt via een gratis update. Maar laten we toch ook nog eens kijken naar een van de positieve punten van Krater: de graphics.

Grafisch gezien is Krater een erg mooie titel. De kerkers en de grotten zien er vaak hetzelfde uit, maar je zult daarnaast nog prachtige omgevingen te zien krijgen. Dorpen en steden zijn steeds weer knap gemaakt met allerlei rommel. Metalen platen dienen als muren, oude banden worden gebruikt als ramen etc.. Er wordt veel gebruik gemaakt van neonlicht en de steden ogen erg levendig. Ontwikkelaar Fatshark heeft duidelijk heel wat tijd gestopt in het detailleren van de omgeving. Ook het geluid klinkt erg goed, waardoor je steeds middenin de actie lijkt te zitten.

Zwak begin van een trilogie
Helaas kunnen de mooie graphics en geluidseffecten deze game niet redden. Krater was erg beloftevol maar ergens tijdens de ontwikkeling is het helemaal fout gegaan. De eerste uren kun je heel wat plezier beleven met het vechten, maar daarna gaat het bergaf en zul je de hele tijd in herhaling vallen. De co-op modus ontbreekt nog op dit moment, maar dit zou volgens ons de score niet sterk kunnen beïnvloeden. Krater kun je best links laten liggen, om gewoon te wachten op deel twee van de trilogie.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Mooie graphics
  • Oneindig aantal kerkers
  • Repetitieve gameplay
  • Zwak verhaal
  • Geen goede balans
5.0Teleurstellend

Gespeeld op: Powered by Alienware

Avatar