Het zonnestelsel waar wij in leven wordt namelijk bedreigd door een Singularity, een object dat alles om zich heen opzuigt. In Waveform is het de bedoeling om dat tegen te gaan en dat doe je dit keer niet met wapens. Neen, nu gebruik je er een lichtstraal voor om die uiteindelijk naar de zon te navigeren. Als de zon eenmaal bereikt is, voltooi je het spel. Dat klinkt echter simpeler dan dat het is. Je moet namelijk langs iedere planeet reizen en daarbij maakt het niet uit of het Pluto is of de Aarde.

Geen zesjescultuur
Waveform wil die reis van je zo lastig mogelijk maken. Dat doet het door middel van een soort landkaart zoals dat in Super Mario World het geval is. Daarbij krijg je enkele verplichte levels en een aantal extra levels. Al vrij vroeg krijg je door dat die extra levels ontgrendeld kunnen worden door het behalen van goede scores in de verplichte levels. Goede scores haal je door zo veel mogelijk edelstenen te verzamelen en dat levert uiteindelijk sterren op. Zo heb je bijvoorbeeld 124 sterren nodig om zo’n bonus level te ontgrendelen.

Op een gegeven moment zul je echter iets verder in het spel raken en zo rond de planeet Venus krijg je ineens te zien dat je niet genoeg sterren hebt om een verplicht level te starten. Dat zal in ieder geval het probleem zijn als je scores van rond de 60 procent haalt. Het verplicht halen van sterren is niet iets wat je als fijn zult ervaren. Vrijheid is tegenwoordig iets wat een gamer verlangt van zijn games.

Space squids
Het navigeren van planeet naar planeet is iets waar je in principe alleen een muis voor nodig hebt. Houd je je linkermuisknop ingedrukt en beweeg je hem omhoog, dan groeit je wave in de lengte. Beweeg je hem naar rechts dan wordt hij in de breedte uitgebreid. Die technieken moet je goed beheersen om te overleven, want er komen namelijk allerlei hindernissen op je pad. Iedere planeet wordt er weer een nieuwe hindernis toegevoegd. Zo brengt de Aarde bijvoorbeeld vuurwerk, terwijl Venus het op zijn beurt met space squids moet doen. Dat zorgt uiteraard voor een hoop variatie, maar ook de moeilijkheidsgraad blijft daardoor op peil.

Dat is iets waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om deze game nog iets lastiger te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld black holes die je in een keer naar een andere planeet transporteren. Het bereiken van zo’n black hole is echter wel erg lastig. Ze zitten vaak verstopt op de moeilijkste plekken die bereikt moeten worden met millimeter werk. Tel daarbij op het eerder aangehaalde plichtmatig behalen van sterren en de hardcore gamer mag in ieder geval wat betreft de uitdaging niet klagen.

Irritaties
Wat ook erg moeilijk is, is het verdragen van de muziek die in Waveform verwerkt zit. Die voortdurende trage electromuziek op de achtergrond loopt op een gegeven moment je strot uit. Als je eenmaal achtervolgd wordt door de Singularity gaat de muziek wel wat vlotter, maar het is nog steeds iets wat irriteert. Dan maar naar de opties gaan om daar de muziek uit te zetten. Overigens heeft ontwikkelaar Eden Industries wel zijn best gedaan om de muziek tot een goed eind te brengen. Zo werd er onder andere externe hulp ingeroepen om de soundtracks tot een goed einde te brengen, wat dus niet echt gelukt is.

Uniek
Een korte blik op deze game zegt eigenlijk niet zo veel. Dat komt omdat Waveform niet herkenbaar is en nooit eerder vertoond werd. We hebben er weer een indiegame bij die aantoont dat een origineel concept bedenken niet zo moeilijk is. Het is namelijk allemaal niet zo lastig om te volgen en dat maakt het redelijk toegankelijk. Die toegankelijkheid maakt het spel iets voor de casual gamer, terwijl de hardcore gamer door de moeilijkheid en het uniek concept ook wel aan zijn trekken komt.

Een geslaagde reis
We kunnen dan wel zeggen dat Waveform een geslaagde reis door het zonnestelsel biedt. Het feit dat je dit nog nooit eerder gespeeld hebt gecombineerd met de variatie zorgt er voor dat je je geen seconde verveelt. Irritaties zijn er wel in de vorm van het plichtmatig halen van sterren en de voortdurende irriterende achtergrondmuziek, maar dat bederft de lust om te spelen niet. Wij kunnen je in ieder geval aanraden om dit spel via Steam voor een bedrag van 5,49 euro aan te schaffen en je vervolgens een uur of zeven á acht te verliezen in het buitenaardse.