Darkstar: The Interactive Movie Review
Met Darkstar: The Interactive Movie belooft ontwikkelaar Parallax Studio een interactieve film af te leveren. Hebben we hier te maken met een nieuwe Heavy Rain of is Darkstar een lachertje?
Met een korte blik naar de score onderaan deze pagina weet je eigenlijk al gewoon dat Darkstar een lachertje is. Het probleem met de game is dat het eigenlijk geen echte game is. Maar goed, daar komen we later wel op terug. Je neemt de rol aan van kapitein John O'Neil, die na een slaap van enkele honderden jaren wakker wordt op het ruimteschip Westwick. Wat er gebeurd is, daar moet jij achter zien te komen.
Slechte gameplay
Dit doe je door het ruimteschip te verkennen. Dit verkennen gebeurt vanuit een eerstepersoons perspectief. Denk echter niet dat je met Darkstar: The Interactive Movie een heleboel vrijheid hebt. De camera is in dit eerstepersoons perspectief niet volledig vrij, waardoor je gezichtsveld beperkt is. Hierdoor heb je nooit het gevoel daadwerkelijk de volledige controle over je daden te hebben.
Dat gevoel wordt versterkt door de gameplay. Darkstar speelt op vele vlakken namelijk zoals een oude point & click avonturengame, waarbij je voorwerpen moet aanklikken om progressie te maken in het verhaal. Niet alle voorwerpen kun je echter aanklikken, en wanneer dit wél mogelijk is zal je cursor van vorm veranderen. De voorwerpen die je moet aanklikken komen vaak te voorschijn na domweg in het wild te gaan bewegen met je muis. Je hoeft nooit daadwerkelijk een beredeneerde zet te maken, en daardoor komt de gameplay vaak nogal onlogisch en ondoordacht over.
Een ander, groot deel van de gameplay in Darkstar zijn de puzzels. Aan de ene kant zijn er de puzzels die erg ongeïnspireerd aanvoelen, net zoals de rest van de gameplay. Aan de andere kant zijn er de puzzels die veel te gemakkelijk op te lossen zijn. Deze worden afgewisseld met de eerder genoemde ongeïnspireerde puzzels, waardoor je vaak het gevoel krijgt dat je niet weet wat er van je wordt verwacht.
Live-action Heavy Rain
Darkstar: The Interactive Movie doet enigszins denken aan Heavy Rain. Die game schotelde je daadwerkelijk een interactieve film voor, waar je keuzes een rol speelden in het verhaal. Darkstar wil je met zijn subtitel doen geloven dat je met deze game een vergelijkbare ervaring aan Heavy Rain zult krijgen, maar dat is niet het geval. Waarom? Slechte productiewaarden.
De tussenfilmpjes in Darkstar: The Interactive Movie zijn namelijk opgenomen met echte acteurs. Die filmpjes zorgen voor een groot gat tussen de gameplay en het verhaal. Bovendien zijn de filmpjes van lage kwaliteit en zijn ook de acteerprestaties van de acteurs niet heel erg overtuigend. En dat is essentieel bij een game die zich voordoet als een interactieve film.
De zogenaamde interactieve film doet soms denken aan games uit de jaren '90, toen live-action tussenfilmpjes nog vaak gebruikt werden. Misschien zul je dan ook nostalgische gevoelens krijgen bij deze titel, want andere pluspunten kunnen wij echt niet bedenken.
Wanproduct uit de jaren '90!
Wat je ook moge doen, haal Darkstar: The Interactive Movie nooit in huis. De game belooft veel, maar doet eigenlijk weinig tot niets goed. Het is één van de de slechtste games die wij bij XGN hebben gespeeld. De productiewaarden zijn erbarmelijk, de gameplay is gewoonweg slecht en de frustratie stapelt zich op na het spelen van deze titel. Misschien had deze game niet misstaan eind vorige eeuw, maar wij betwijfelen het of de slechte gameplay het zelfs in die tijd goed zou hebben gedaan.