Zoals inmiddels al bekend is, speelt AC3 zich af tussen 1753 en 1783 in New York en Boston. Gedurende die periode zullen we een nieuw personage volgen, die half Engels en half Indiaans is. Hij heeft dan ook twee namen: Connor en Ratohnnake:ton (uitgesproken als Ra-doon-ha-gay-doo). Hij is grootgebracht door de Mohawk, een inheems volk.

Volgens Game Informer zullen we (een stuk van) de jeugd van Connor meemaken, die besluit de heersende tirannie te bestrijden wanneer zijn dorp door blanke kolonisten wordt aangevallen. Belangrijk is echter dat er niet zomaar van 'slechteriken' en 'goedzakken' te spreken valt. Ubisoft probeert dit subtieler te brengen en niet iedereen is dus puur goed of slecht.

De game draait op een zwaar geüpdatete versie van de Anvil-engine, waar ook de voorgaande Assassin's Creed-games op draaien. De updates moeten ervoor zorgen dat er nu zo'n duizend personen op een moment in de game aanwezig kunnen zijn, waar dat in de vorige games nog rond de honderd lag. De engine moet ook gezichtsanimaties sterk verbeteren.

Op het gebied van gameplay lijkt vooral 'beweging' centraal staan. In gevechten is het belangrijk offensief te werk te gaan en je zult in staat zijn in bomen te klimmen, aangezien een groot deel van de game uit wildernis bestaat. Die wildernis wordt de 'Frontier' genoemd en is anderhalf keer zo groot als de gehele map van Brotherhood. Bovendien zal de Frontier niet leeg zijn en speelt een derde van de game zich daar af.

Deze kwantiteit en kwaliteit wordt volgens Game Informer mogelijk gemaakt doordat het spel de langste ontwikkeling sinds Assassin's Creed 1 meemaakt. Verder heeft AC3 tweemaal de productie-capaciteit en ook tweemaal het budget van Revelations.

Ten slotte meldt Game Informer dat belangrijke figuren zoals George Washington en Benjamin Franklin een rol in de game zullen spelen. Toch zal de strijd tussen de Templars en Assassin's centraal staan in het spel. Wat dat verhaal precies inhoudt, is nog onduidelijk. Morgen verwachten we meer informatie van Ubisoft te ontvangen.