Om maar meteen even een open deur in te trappen: de grootste verandering in Andromeda is natuurlijk het gemis van Commander Shepard. Dit geliefde karakter uit de voorgaande games zal namelijk niet speelbaar zijn in Andromeda, maar in plaats daarvan nemen we controle over een mannelijke of vrouwelijke Ryder. Maar dit weten Mass Effect-fans natuurlijk allang; daarom blikken we in deze special vooruit op de andere grote Mass Effect Andromeda gameplay veranderingen die de game ons gaat brengen!

5. Toon van de game wordt lichter

Ten eerste zal de toon van Andromeda lichter worden als die van de vorige delen in de serie. Dit liet Mac Walters, creative director, weten tijdens een interview met Game Informer. Hij legde dit als volgt uit:

"Spelers hielden van de keuzes die ertoe deden en ze hielden van de wat meer duistere dingen die gebeurden in de serie. Maar als we dit nieuwe sterrenstelsel gaan ontdekken, willen we dat de spelers ook het gevoel krijgen dat ze de mogelijkheid hebben om dit te doen. Ik denk dat mensen zeiden: 'geef me niet het gevoel dat ik het universum laat branden, als ik eerst deze kleine side quest ga voltooien.'"

Het lijkt er dus op dat BioWare wil bewerkstelligen dat spelers rustiger de tijd kunnen nemen voor side quests, zonder dat ze het gevoel krijgen 'het universum te laten branden'. Hoe de ontwikkelaar de toon van de game precies lichter wil maken is niet vermeld, dus dat is nog even afwachten.