Om mee te beginnen is de Gran Turismo Sport E3 hands-on één van de spectaculairste gameplay sessies die er te vinden was. Er werd een uitgebreide presentatie gegeven door Kazunori Yamauchi, CEO van Polyphony Digital, over de features die de nieuwste game van de franchise te bieden heeft. Vervolgens werd het tijd om zelf de stoelen in te kruipen om wat circuits rond te crossen, geheel onder begeleiding van een professionele motorsport commentator. De bevindingen van deze unieke ervaring hebben we voor je op een rijtje gezet.

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

In een eerdere Gran Turismo Sport preview zijn wij al dieper ingegaan op het verschil in kwantiteit met de voorgaande games uit de serie. Zo is de aankomende racing simulatie teruggegaan naar 15 verschillende tracks, onderverdeeld in 27 verschillende lay-outs. Hiernaast is het ook aantal auto's flink afgenomen, waarbij het wagenpark 140 diverse auto's bevat.

Alhoewel hier een duidelijke afname in kwantiteit te ziet is, weet de game aan kwaliteit te winnen. Volgens Yamauchi gaat dit zelfs zo ver, dat het elke andere racegame overstijgt. Al deze racewagens behoren tot het super premium segment, waarbij de meest exclusieve soorten naar voren komen. Stuk voor stuk met zo'n precisie vormgegeven dat het met de werkelijkheid overeen komt.

De modellen voor de auto's die in de game voorbij scheuren, zijn met oog op de toekomst in elkaar gezet. De bedoeling is dat deze grafische pareltjes nog minimaal 10 jaar gebruikt kunnen worden in de Gran Turismo-franchise, zonder af te wijken van realiteit. Als je auto's in al hun glorie over het asfalt ziet rijden, ben je van die gedachtegang overtuigd.