Het themanummer in de Ghost in the Shell soundtrack wordt geremixt door Steve Aoki. Hij maakt voornamelijk muziek in de genres EDM, electro house en dubstep. Naast het produceren van muziek heeft hij ook een eigen platenlabel genaamd Dim Mak een verwijzing naar Bruce Lee.

De Amerikaanse muzikant had op 6 maart zijn versie van het themanummer van de film Ghost in the Shell uitgebracht. Hij heeft van het klassieke origineel 'Utai 1: Making of a Cyborg' een hip EDM nummer gemaakt. Dit nummer heet 'Utai 4: Reawakening' en wordt ook in de televisiereclames voor de film gebruikt.

Het bekendste nummer heet ‘Just Hold On’. Een deel van de songtekst van dit nummer gaat over het volgende:

What do you do when a chapter ends?‬
‪Do you close the book and never read it again?‬
‪Where do you go when your story's done?‬

Deze vraagstelling vormt het ideale begin voor de film ‘Ghost in the Shell’ waarin je kennis leert maken met het karakter 'The Major' dat wordt gespeeld door Scarlett Johansson en wat ze gaat doen met haar cyber verbeteringen.

Ghost in the Shell soundtrack van Clint Mansell

De rest van de Ghost in the Shell soundtrack wordt geproduceerd door Clint Mansell. Hij is onder andere bekend van de muziek van de films ‘Requiem for a Dream’ en ‘Moon’. Daarnaast heeft hij ook het nummer ‘An End, Once and for All’ van Mass Effect 3 geproduceerd.

Zijn ervaring in "sciencefiction muziek" past hierdoor heel goed in de Ghost in the Shell soundtrack. Ghost in the Shell gaat over de realiteit en hoe wij daarmee omgaan. De film beantwoordt deze vraag aan de hand van een cyborg veldcommandant die door Scarlett Johansson wordt gespeeld.

Clint Mansell staat bekend om zijn langzaam opbouwende muziek. Dit zorgt voor een onheilspannende sfeer waarbij je je afvraagt wat er gaat gebeuren in de scene van een film.

Een goed voorbeeld hiervan is het nummer ‘Lux Aeterna’ van de film ‘Requiem for a Dream’. Dit orchestrale nummer laat op een harde wijze horen hoe de karakters in de film omgaan met hun drugsverslaving. De diepe piano-tonen in dit nummer vormen een direct contrast op de hoge viooltonen, waardoor het lijkt of jezelf de nadelige gevolgen van drugs kan voelen.

In tegenstelling tot de negatieve gebeurtenissen in de film Requiem for a Dream krijgt de Major in The Ghost and the Shell door de cyborg verbeteringen de mogelijkheid om hersens van mensen te hacken en ze zo te besturen. Net als de bij de effecten van drugs verliezen mensen zo ook hun vaardigheid om hun eigen lichaam te besturen.

Clint Mansell's 'We're Going Home' nummer

Een ander goed voorbeeld is het nummer ‘We’re Going Home’ van de Britse science-fiction film ‘Moon’. De film volgt het verhaal van Sam Bell, de enige persoon op de Maan leeft en die als doel heeft om de brandstof helium-3 te mijnen.

Het nummer ‘We’re Going Home’ wordt gebruikt in de film Moon om de hoop op een goede terugkeer naar huis te laten horen. Deze ‘hoop’ van Sam Bell wordt meermaals tijdens het verhaal op de proef gesteld. Deze beproeving kun je terughoren in het monotone karakter van het nummer, je hoort geen emotie als in winst, verlies of hopeloosheid.

Dit element komt in Ghost in the Shell waarbij de Major (Scarlett Johansson) er alles aandoet om haar rol in het leven te vinden waarbij ze afvraagt wat werkelijkheid is en wat niet.

Elementen uit games muziek die terugkomen in de soundtrack

Naast de Ghost in the Shell soundtrack heeft Clint Mansell ook een aantal nummers voor de game Mass Effect 3 gemaakt. Hij heeft het geluid gevormd dat precies bij het beeld van de belangrijkste gebeurtenissen in de game past.

Voor de kenners van de game heeft hij de nummers ‘Leaving Earth’ en ‘An End, Once and for All’ gemaakt. Beide nummers maken de belangrijkste gebeurtenissen in de game af. Zo zijn ze beide langzaam en diep opgebouwd.

Clint Mansell is een van de belangrijkste en origineelste componisten vandaag de dag. Zijn invloed heeft de gebeurtenissen van vele verhalen in games en films vormgegeven. Waardoor het zeer spannend wordt wat zijn input zal zijn in de soundtrack van de aankomende film ‘Ghost in the Shell’.