Oud 22 oktober 2009, 16:32   #1
Julian
XGN Punten: 5856
Forum-Legende

Julian's avatar

Rep kracht: 52 Julian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijn
Stuur een bericht via MSN naar Julian Stuur een bericht via Skype™ naar Julian
[Recensie] Gears of War 2.0

Huh? Versie 2.0? Ja, versie 2.0. Ik was niet helemaal tevreden over de eerste versie van mijn Gears recensie. Dus is hier een tweede versie. Jullie gaan deze review beter vinden dan mijn vorige review.

Gears of War is een game waar elke Xbox 360-gamer niet op kon wachten. Kortom waren de verwachtingen dus hoog voor deze game. Nu kan niet elke ontwikkelaar die verwachten helemaal waar maken. Maar kan Epic Games dat bij deze game wel?

Het verhaal
Jij bent een soldaat, om precies te zijn een soldaat van de Delta Squad. De naam is Marcus Fenix. Om een aantal redenen ben je in de gevangenis beland. Je zit er nu al een paar jaar en komt er voorlopig niet meer uit. Tenminste, totdat de Locust de planeet Sera aanvalt, waar Marcus Fenix op woont. Hij wordt dan uit de gevangenis gehaald en moet meevechten in de oorlog. Op verschillende punten kom je in de game filmpjes van het verhaal tegen. Maar Epic Games heeft gekozen hier weinig mee te doen. Aan de ene kant is het misschien wel jammer, maar aan de andere kant heb je deze diepgang niet echt nodig.

Je doel
Gelijk nadat je uit de cel wordt gehaald door Dom, ook lid van Delta Squad, kom je al Locust tegen in een prachtige omgeving. De game begint dus meteen goed, laat dan duidelijk zijn. Je moet de Locust verslaan door te schieten en te bukken. Het bukken gaat heel simpel. 1 knop op de A-knop en je staat al automatisch tegen een bettonnen muurtje, grotere muur of pilaar. Als je de A-knop ingedrukt houd switch je camera en gaat Marcus Fenix rennen. Hij gaat daarbij ook hijgen en je hoort zijn hart bonzen. Je hebt dus het idee dat je rent voor je leven. De game speelt door deze handige gameplay ontzettend lekker weg.

Deze drie dingen zul je in de game dus vaak moeten doen. Maar waarom eigenlijk? Om de Resonator in macht te krijgen. Alleen hiermee kan je de bloedachtige Locust die uit de grond komen stoppen.

Wapens
De wapens in Gears of War mogen niet ontbreken. Ze zijn prachtig en stuk voor stuk goed verzonnen. Het wapen wat je het meest gebruikt is de Lancer, de standaard Assault Riffle. Deze krijg je automatisch op het begin. Het is een soort van AK-47 met een andere look en een kettingzaag. Ja, een kettingzaag. De kettingzaag zit onder op de Lancer en als de Locust dicht bij je is kan je hem in één keer doden door de zaag te gebruiken. Het bloed van de Locust spat dan op je scherm, door al deze details wordt je werkelijk in de game gezogen. En beleef je het of het net een film is. Daarnaast heb je ook een shotgun, sniper en een pistool.

Maar dan wordt het echt interessant. Je hebt bijvoorbeeld een Torque Bow, je knalt hiermee zonder moeite iemands hoofd eraf. Hoe langer je de trigger op je controller inhoud, hoe rechter het schot en de explosie is dus zeker niet mis. Ook de Hammer of Dawn is een tof en krachtig wapen. Je kan hem alleen in de open lucht gebruiken. Je moet hier ook je trigger op je controller een aantal seconden inhouden, je hoort wat piepjes en dan komt er een prachtige, rode laserstraal uit de lucht. Deze laserstraal wordt geactiveerd door een satelliet in de ruimte.

Handige knopjes
Je zit midden in een gevecht, je bent goed bezig en hebt al een aantal Locust overhoop geknald. En dan moet je laden. Altijd irritant bij shooters. Maar bij Gears of War is het no problemo. Sterker nog, laden hierbij is juist heel makkelijk en handig. Terwijl je aan het laden bent en je druk op de RB-knop op de controller is het laden in één keer klaar. Maar naast dat zijn je kogels ook tijdelijk een stuk krachtiger en heb je de Locust nog eerder plat. Het laden zal dus geen probleem meer zijn.

Ook de Y-knop is heel handig in het spel. Druk op deze knop en je krijgt direct te zien waar je teammaten uithangen. En als er iets interessants gebeurt komt er onder in beeld een oogje te staan met daarnaast de Y-knop. Druk erop en je ziet de gebeurtenis. Zo heb je niet meer echt het idee dat je wat mist.

Ook je teammaten hebben hulp nodig
Normaal doe je niet veel met je teammaten in een video game. Als ze gewond raken hebben ze pech. Maar bij Gears of War is dat anders. Als je teammaat gewond raakt moet je hem wel helpen. Hij kan niet doodgaan, dus eigenlijk is het best wel nutteloos. Maar je wilt gewoon niet dat de daar lijden en ze helpen ook nog is een handje. Daarom moet je naar hem toegaan en op de X-knop drukken. Hierdoor help je hem overeind en kan je weer verder spelen. Je moet dus je eigen leven wagen om je vrienden te helpen.

Grafisch gezien
De graphics van de game zijn echt goed. De prachtige omgevingen en de goed uitgewerkte pakken maakt het helemaal compleet. De Locust zijn goud waard. Net als de wapens zijn ze goed verzonnen en het is echt zonde als ze de Locust eruit zouden halen en er gewoon soldaatjes in zouden zetten. Kortom; de Locust maakt Gears of War helemaal compleet.

Co-op en multiplayer
Een kleine tien uur en je bent door de single player heen. Op zich jammer, want omdat je je zo inleeft in de game lijkt het nog korter. Maar dan sta je dus al bij generaal RAAM. En RAAM is zo neergehaald als je een vriend gebruikt. Ja, als je een vriend gebruikt. Je kan de hele game dus ook uitspelen door middel van hulp van je vriend. Samen kom je wel er wel door heen. De één speelt dan met Marcus en de andere met Dom. Co-op is wel toffer dan gewone singeplayer. Want heb je nou liever hulp van iemand met hersens dan iemand die gemaakt is van pixels?

Over de multiplayer ben ik minder enthousiast. Probeer je namelijk met een sniper iemand neer te schieten, terwijl die gewond op de grond ligt, gebeurt er werkelijk niks. Terwijl dat in het echt denk ik wel zo is. Voor de rest is de multiplayer wel goed en vooral leuk naast de singeplayer.

Irritant
Na het lezen dan al deze lappen tekst zou je denken dat de singeplayer in Gears of War niks fout kan doen. Toch is het wel zo. Bijvoorbeeld tijdens het rennen kan je niet goed sturen, dus zou je tegen een half kapot muurtje of pilaar kunnen rennen en dan sta je er gelijk tegen aan. Heel irritant als je bijvoorbeeld moet wegrennen voor kogels van geweren van de Locust of gewoon een lange sprint maak omdat je wilt opschieten en geen zin hebt op zou sloom te lopen.

Conclusie
Door de prachtige omgevingen, legendarische geweren en de vijanden die goud waard zijn is dit de must-have voor iedere Xbox 360 gamer en de shooter van het jaar 2006, sterker, de game van het jaar 2006.

+ Meeslepende game
+ Goeie graphics
+ Goudwaardige vijanden
+ Prachtige omgevingen
+ Legendarische wapens

- Geen ranked matches
- Aantal kleine foutjes

96/100

Discusseer op Gears GN over Gears of War.
''Als tovermansoren niet horen dan geen tijd verspillen // maar we rappen hier niet meer // we eren de stilte // leren de blinde // het is zien hoe we schrijven // geef ze kippenvel // lees dat net als braille'' - '
Julian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 16:35   #2
zzzzzmura
XGN Punten: 5992
Nulli Cedo.

zzzzzmura's avatar

Rep kracht: 53 zzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemd
Geen ranked matches bij Gears 1 volgens mij wel toch?

Heb hem gekocht van Fido voor een collega van mij kunnen we lekker co-op spelen.

Luctor et Ejaculator
zzzzzmura is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 16:38   #3
Dordt-Elite
XGN Punten: 7131
Addict

Dordt-Elite's avatar

Rep kracht: 29 Dordt-Elite is op de goede weg
wederom een leuk stukje....
heb zelf geen doos maar speel het bij een maatje van me
Oud 22 oktober 2009, 16:47   #4
inva1337
XGN Punten: 3025
Extreem Forum Gebruiker

inva1337's avatar

Rep kracht: 22 inva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijninva1337 heeft heel veel om trots op te zijn
Heb hem helemaal gespeeld op de pc en het is zeker een fijne shooter. Een 96 zal ik het alleen nooit geven, ik heb toch wel een aantal shooters gespeeld die ik zelf een stuk beter vond. Als je hem destijds een 96 had gegeven dan was het terecht geweest maar als je nu nog een keer een review erover schrijft dan moet je kijken wat er tegenwoordig verder te krijgen is en dan is die zeker geen 96 meer waard.
inva1337 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 16:50   #5
Julian
Forum-Legende

Julian's avatar

Rep kracht: 52 Julian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijnJulian heeft heel veel om trots op te zijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inva1337 Bekijk bericht
Heb hem helemaal gespeeld op de pc en het is zeker een fijne shooter. Een 96 zal ik het alleen nooit geven, ik heb toch wel een aantal shooters gespeeld die ik zelf een stuk beter vond. Als je hem destijds een 96 had gegeven dan was het terecht geweest maar als je nu nog een keer een review erover schrijft dan moet je kijken wat er tegenwoordig verder te krijgen is en dan is die zeker geen 96 meer waard.
Dat vind ik juist niet, dan zullen alle games ui 2006 en 2007 slecht zijn. Vind ik echt niet kloppen. Als je een review schrijf over een wat oudere game moet je juist kijken naar de mogelijkheden van toen zeg maar, in dit geval 2006. Voor die tijd was de game gewoon heel goed. Daarom dit cijfer.
''Als tovermansoren niet horen dan geen tijd verspillen // maar we rappen hier niet meer // we eren de stilte // leren de blinde // het is zien hoe we schrijven // geef ze kippenvel // lees dat net als braille'' - '
Oud 22 oktober 2009, 16:54   #6
zzzzzmura
XGN Punten: 5992
Nulli Cedo.

zzzzzmura's avatar

Rep kracht: 53 zzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemdzzzzzmura is wereldberoemd
Ik vind het ook nog steeds een zeer sterke game.

Luctor et Ejaculator
zzzzzmura is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:20   #7
Cooky
XGN Punten: 9351
Stamgast

Cooky's avatar

Rep kracht: 22 Cooky zal snel beroemd wordenCooky zal snel beroemd worden
Leuke recensie,het blijft een vette game.
Cooky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:55   #8
tg92
XGN Punten: 3514
voetbalexpert:)

tg92's avatar

Rep kracht: 20 tg92 is een voorbeeld voor iedereentg92 is een voorbeeld voor iedereentg92 is een voorbeeld voor iedereentg92 is een voorbeeld voor iedereen
- je hebt wel ranked matches on gears 1
- weer je kritiekpunt op de multiplayer... je zegt dat er niks gebeurt als je op iemand snipet als hij op de grond ligt.. dat kan een glitch zijn maar snap niet welke het dan zou moeten zijn... of je speelt excecution .... oftewel je moet dichtbij hem komen om hem dood te maken.. als je warzone speelt en schiet van verweg op hem met een sniper als hij down is gaat hij namelijk toch echt dood. in de beschrijving van excecution staat toch ook zelfs dat je dichtbij moet komen om hem dood te maken
Oud 22 oktober 2009, 18:07   #9
Julian
Forum-Legende

Julian's avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tg92 Bekijk bericht
- je hebt wel ranked matches on gears 1
- weer je kritiekpunt op de multiplayer... je zegt dat er niks gebeurt als je op iemand snipet als hij op de grond ligt.. dat kan een glitch zijn maar snap niet welke het dan zou moeten zijn... of je speelt excecution .... oftewel je moet dichtbij hem komen om hem dood te maken.. als je warzone speelt en schiet van verweg op hem met een sniper als hij down is gaat hij namelijk toch echt dood. in de beschrijving van excecution staat toch ook zelfs dat je dichtbij moet komen om hem dood te maken
Als ik met iemand multiplayer speel en mijn vijand ligt gewond op de grond. Loop ik naar hem toe. Met mijn sniper over ander wapen en dan richt ik op zijn hoofd, wat er gebeurt? Niks. Serieus niks. Ik richt duidelijk op zijn hoofd en hij gaat niet dood. Punt.
Oud 04 januari 2011, 14:07   #10
jktje
XGN Punten: 1042
Editor

jktje's avatar

Rep kracht: 0 jktje zal snel beroemd worden
Stuur een bericht via Skype™ naar jktje
Ik zit te wachten op de review van Gears of War 2 .
Ga je die ook maken of w8 je nog op het 3de deel?

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten