|
|
#1 |
|
XGN Punten: 0
Stamgast
Rep kracht: 0
![]() |
HDTV Thread
Volgens mij was er nog geen echt apart topic voor HDTV's opzich, maar als deze thread een beetje dubbelop is dan kunnen de modjes hem meteen sluiten.
![]() De enige nog officiele norm voor HDTV's is de "HD Ready" norm. Full HD is geen officiele norm, maar is wel overal geaccepteerd als een standaard voor HDTV's. Voor dit keurmerk moet een TV aan de volgende eisen voldoen: - Een beeldverhouding van 16:9 - Een resolutie met minimaal 720 beeldlijnen, die minimaal 720p en 1080i kan weergeven. - HD aansluiting dmv component en/of DVI/HDMI Aansluitingen Zoals in de HD Ready norm staat aangegeven kunnen HD beelden worden overgedragen via een component of een DVI/HDMI aansluiting. Component ![]() Component is een analoge verbinding HDMI ![]() HDMI is een digitale verbinding. In het geval van HDMI kan er ook een digitaal geluids signaal mee worden gezonden via dezelfde kabel. Andere termen die vaak voorbij komen zijn Progressive en Interlaced: Progressive: Alle beeldlijnen worden op één moment op het scherm getoond, zodat ook bij snelle bewegingen de scherpte behouden blijft. Interlaced: De oneven en even beeldlijnen worden om en om getoond, met een tussenpauze van 1/25 of 1/30 seconde (50/60hz). Met rustige beelden is de kwaliteit gelijkwaardig aan die van een progressief beeld, maar met snelle beelden kan de scherpte wat afnemen. Vergelijking HD en SD *deze sectie zal geupdate worden als er meer vergelijkingsmateriaal komt* Op deze pagina heeft iemand een vergelijking gemaakt van de HD versie en de DVD versie van Lord of the Rings. Deze plaatjes kunnen je een beetje een idee geven van het verschil. Vergelijking HD vs DVD LotR Blu-Ray en HD DVD ![]() Blu-Ray en HD DVD zijn de nieuwe generatie van discformaten die films in een resolutie van 1920 x 1080 progressief kunnen opslaan, samen met de allerhoogste kwaliteit digitale geluidsstromen. Hieronder een kort overzicht van de twee: Blu-Ray ![]() Mogelijke resoluties: 720p,1080i,1080p Discgrootte: 25gb (enkellaags) 50gb (dubbellaags) Audio output: Dolby TrueHD, DTS-HD, Dolby Digital Plus, Dolby digital, DTS-ES Video-codec: Mpeg2 HD DVD ![]() Mogelijke resoluties: 720p,1080i,1080p Discgrootte: 15gb (enkellaags) 30gb (dubbellaags) Audio output: Dolby TrueHD, DTS-HD, Dolby Digital Plus, DTS-ES Video-codec: VC-1 Iemand heeft een vergelijking gemaakt tussen de Xbox 360 HD DVD speler en de PS3 Blu-Ray speler: Blu-Ray vs HD DVD vs DVD -------------------------------------------------------------------------------------- Als er behoefte is aan toevoegingen aan de startpost, dan graag even melden en dan zet ik het er in. Ik heb op dit moment een Samsung LE32R72B HD Ready TV, maar ik hoop binnen een paar maanden over te stappen op een Sharp LC-37XD1E Full HD TV. Laatst gewijzigd door vallorus : 08 januari 2007 om 23:51. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Stamgast
![]() |
Ik heb nu dus een Samsung LE32R72B. Ik ben er heel tevreden mee, maar ik ben toch aan het kijken naar Full HD schermen, die zijn nu ook niet zo duur meer. Ik kwam toen de LC-37XD1E tegen die op dit moment voor ongeveer 1600 euro over de toonbank gaat. Een Full HD televisie, die jammer genoeg alleen 1080p via HDMI accepteert.
Ik heb de 42" van deze lijn bekeken bij de Media Markt en de beeldkwaliteit was erg goed. De 37" schijnt nog een extra feature te hebben, 4 length wave backlight of zoiets. Heeft er iemand ervaring met dit model? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Stamgast
![]() |
Ik heb zelf niet de mogelijkheid om fatsoenlijke shots te nemen om een vergelijking te geven, maar ik heb hier een link die de HD transfer van Lord of the Rings vergelijkt met de DVD versie.
Vergelijking HD vs DVD LotR Ik zal deze link ook aan de startpost toevoegen |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
XGN Punten: 6150
XGN General Manager
Admin
Rep kracht: 10
![]() |
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Stamgast
![]() |
Als het kan, dan zou ik even naar de Media Markt of zo gaan. Ik weet niet welke Media Markt bij jou het dichts in de buurt is, maar bij de MM Arena heb ik bij de sony stand naar 2 lcd's gekeken, eentje HD-Ready en eentje Full-HD. Ze werden allebei gevoed met een Blu-Ray disc, volgens mij over HDMI. Dit was dus eigenlijk 720p of 1080i tegenover 1080p.
Er was zeer zeker een verschil te zien tussen de twee, bijvoorbeeld bij een shot met planten, dan zie je net even wat meer fijne lijntjes met 1080p, maar dat is dan heel subtiel. Het verschil is dus best subtiel, maar wel vrij goed merkbaar. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Stamgast
![]() |
Hmmm ja, ik denk dat ik persoonlijk wel voor 1080p zou gaan, maar op dat gebied ben ik ook heel kieskeurig
Maar het valt je pas eigenlijk op als je 720p echt naast 1080p hebt staan, opzich zelf merk je dat eigenlijk nauwelijks denk ik. En ik denk ook dat Full HD pas vanaf 32" een beetje zin heeft, maar jij gaat voor 1 meter diagonaal toch? |
|
|
|
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:48. vBulletin, Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.

Lineaire weergave