In Days Gone kruip je in de huid van een ex-bounty hunter: Deacon. De wereld om hem heen is geheel naar de tering. En jij bent dat ook redelijk. Onze hoofdpersoon is geen lieverdje. Zijn uiterlijk verraadt een harde jongen: biker-kleding, tattoos, petje achterste voren en wat vies, onverzorgd haar. Aan zijn zijde heeft hij altijd zijn motor waarmee hij in het Pacific gebied heel wat omgevingen zal verkennen.

Twee aspecten essentieel

In het Westen heb je de oceaan, in het Oosten de bergen en nog een stukje verder is er de woestijn. Al die omgevingen zullen hun eigen vegetatie en vijanden bevatten. Wat belangrijk is om te weten, is dat twee aspecten in Days Gone essentieel zijn voor hoe jij het verhaal beleeft. Ten eerste is dat het dynamische weer dat invloed heeft op het motorrijden. En ten tweede is dat het tijdstip van de dag. Dat heeft invloed op de populatie en vijanden.

De E3 presentatie toonde hetzelfde stuk dat getoond wordt tijdens de Sony persconferentie, maar werd door twee veranderde aspecten anders gespeeld en dat was tof om te zien. Zo zagen we Deacon vooral strategisch te werk gaan. Zodra je een groepje vijanden benadert, moet je nadenken hoe je hen voorbij komt.

Tijdens onze E3 afspraak ging Deacon stealthy te werk. Het stuk dat daarna volgde was ook eerder te zien, namelijk dat hij ergens in een bos een berenval plaatst om daar een vijand in te lokken. Al schuilend achter wat tenten, waarvoor de vijand stond, zagen we al eerder hoe hij iemand via een steen in die val lokt. Maar wat daarna gebeurde, was wel indrukwekkend en niet te zien in de trailer boven dit artikel.