Door Christian Vuye  18 januari 2012 om 16:00 | Alg

Column: Ik hoef geen doosjes meer!

Voor mij begon het allemaal met Spotify. Voordien wilde ik nog steeds zo veel mogelijk games in de winkel kopen. Tot ik op een dag Spotify ontdekte en de voordelen zag om alles digitaal te doen. Sindsdien hoef ik geen doosjes meer. Nee, doe mij maar alles digitaal.

Spotify is een applicatie die muziek streamt voor zowat alle toestellen die met het internet zijn verbonden. Met één account heb je overal waar er internet is de beschikking over een muziekbibliotheek van ongeveer vijftien miljoen nummers. De applicatie is gratis, maar je nummers zullen om de twintig minuten worden onderbroken door advertenties.

Bovendien kan je als gratis gebruiker enkel de eerste zes maanden van je lidmaatschap onbeperkt naar muziek luisteren, want na deze zes maanden zal er een tijdslimiet gezet worden op de hoeveelheid muziek die je beluistert. Wil je geen tijdslimieten en advertenties? Dan moet je vanzelfsprekend betalen. Je krijgt van Spotify de keuze uit verschillende abonnementen.

Je kan er voor kiezen om maandelijks een kleine vijf euro neer te leggen voor Spotify Unlimited, waarna je geen advertenties meer zult te horen krijgen. En natuurlijk kun je dan onbeperkt naar muziek luisteren. Voor tien euro per maand krijg je Spotify Premium: naast alles wat Spotify Unlimited biedt, kan je met Spotify Premium naar muziek luisteren zonder internetverbinding en kun je de applicatie ook gebruiken op mobiele apparaten.

Maar om onbeperkt naar een bepaald nummer te luisteren, hoef je niet perse een Unlimited of Premium abonnement te nemen. Je kan er ook voor kiezen om nummers te downloaden via Spotify: hoe meer nummers je download, des te minder je betaald voor elk nummer. Goed, nu elke lezer van deze column weet wat Spotify is, kunnen we overgaan op de orde van de dag: het “Spotify effect” op games.

Spelers van MMO’s zullen de verschillende betaalmodellen van Spotify wel herkennen: in de afgelopen jaren zijn er een heleboel grote MMO’s zoals The Lord of The Rings Online free-to-play gegaan. Je kunt er dan ook voor kiezen om de games volledig gratis te spelen, maandelijks te betalen of af en toe eens een item te kopen.

Allemaal goed en wel voor spelers van MMO's, maar wat hebben deze betaalmodellen te bieden voor de rest van ons? Wel, ik zou graag het model van Spotify willen doortrekken naar meer dan alleen MMO’s. Ik wil dat diensten zoals Spotify ook in de wereld van games hun kop opsteken en naast fysieke schijfjes en downloads gaan bestaan. Waarom? Simpel: gebruiksgemak.

Om eerlijk te zijn, heb ik voor mijn ontdekking van Spotify nooit betaald voor muziek. Je mag mij gerust een vieze piraat noemen, maar het is voor mij gewoon niet erg praktisch om telkens voor nieuwe nummers te gaan betalen en die dan allemaal apart op al mijn verschillende elektronicatoestellen te gaan zetten. En dat hoeft gelukkig ook niet met Spotify, dat naast gebruiksgemak ook gewoon enorm veel waar geeft voor je geld.

Trek die lijn eens door naar games: waarom bestaan er nog allemaal verschillende platformen waardoor ik games opnieuw moet kopen om ze onderweg te spelen of om ze op een grote TV in de woonkamer te spelen? Ik wil een platform, een applicatie of iets dergelijks die ervoor zorgt dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over die dingen. Ik wil een gekochte game overal kunnen spelen.

Spijtig genoeg bevinden games zich ten opzichte van andere media vaak nog in een stenen tijdperk. Vergelijkbaar met Spotify zijn er een heleboel diensten die op een vergelijkbare manier films aanbieden. Waarom kan dat dan niet met games? Wel, in tegenstelling tot andere media is er bij games interactie tussen het medium en de gebruiker, waardoor er steeds signalen moeten worden uitgewisseld tussen die twee.

Gelukkig zijn er pioniers in deze wereld. Want geef zelf toe, Steam is een leuk programma waar je vaak tegen bodemprijzen games kunt aanschaffen. Maar je moet de games nog steeds downloaden en Steam is op dit moment enkel beschikbaar op de PC en op de Mac, terwijl je games ook liever zou willen spelen op een grote TV en verschillende mobiele toestellen.

Gelukkig is er sinds enkele jaren OnLive. Een echte pionier. Met OnLive download je namelijk geen games, nee, je streamt ze. De dienst is op dit moment enkel beschikbaar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar zal in de komende jaren ook naar het Europese vasteland komen. De technologie achter OnLive is echter nog niet perfect. Maar de verbeteringen gaan snel en daarom zal OnLive de komende jaren flink wat terrein winnen.

Die terreinwinst zal ervoor zorgen dat de consoles van Microsoft, Nintendo en Sony tot een enorm kleine markt zullen verdoemt zijn. Want hoe je het ook draait of keert: de 21ste eeuw is de eeuw van de digitale revolutie. De toekomst is digitaal. En als Microsoft, Sony en Nintendo hier niet op inspelen zullen hun toekomstige consoles geen lang leven beschoren zijn.

In het geval van Microsoft en Sony is het simpel: biedt de gebruiker van je volgende generatie consoles de keuze om zijn games te streamen, te downloaden of in de winkel te kopen. Ik wil de keuze krijgen. Want ondanks dat velen hun games misschien nog graag in de winkel willen kopen, wil ik het liefst gewoon uit mijn luie zetel games kunnen kopen en meteen kunnen spelen. Waarom? Uit gebruiksgemak.

Oh, en Microsoft, even iets anders nog. Maak alle games die ik koop op je volgende console ook automatisch speelbaar op PC’s, tablets en smartphones met Windows 8. Dan moet ik een game geen tien keer opnieuw gaan kopen.

Ook diensten zoals Steam zullen worden voorbijgestreefd door OnLive als men zich niet zal aanpassen. Ja, het downloaden van games is leuk en meer gebruiksvriendelijk dan het kopen van games in de winkel. Maar maak Steam ook beschikbaar op mobiele toestellen en TV's. Geef gebruikers bovendien de keuze om games te streamen of te downloaden.

Als je tot hier bent gekomen met het lezen van mijn artikel, dan heb je waarschijnlijk al wel geraden wat ik het liefst wil van de volgende generatie consoles. Het zou mij trouwens erg verbazen als Microsoft of Sony geen gebruik maken van de nieuwe technologieën en nieuwe betaalmodellen. Beide bedrijven weten dat digitaal de toekomst heeft, en dat als ze hier niet op inspelen, de consoles in hun huidige vorm niet meer lang zullen bestaan.

Reacties (23)

  1. Dravir's avatar
    Dravir
    7.636 XP
    16:10, 18 jan
    Leuke column, maar ik ben het niet eens met je conclusie.
    Want spellen worden tegenwoordig steeds groter, met meer DLC, wat allemaal ruimte nodig heeft. Dit kan niet allemaal even via internet worden verstuurd, want daarvoor zijn de bestanden veel te groot. Kortom, je hebt nog steeds een harde schijf nodig om de 'basis' van het spel (zoals maps bij shooters) voor jezelf te kunnen laden. Om al deze spellen op te slaan heb je veel capaciteit nodig op je harde schijf (bijv. 120 Gb). De xbox360 slim en de ps3 slim hebben vrij veel capaciteit. Het is nu al mogelijk om games te downloaden. Dus wat bedoel je dan precies met dat "digitaal de toekomst heeft"?
  2. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    16:30, 18 jan
    Downloaden en streamen van media zullen nog wel naast elkaar blijven bestaan, maar met optische media (DVD, Blu-Ray, CD,...) is het binnen enkele decennia gedaan. Er komt geen opvolger van de Blu-Ray: deze is dus de laatste optische schijf waar films en games op worden opgeslagen. Digitaal is dus de toekomst.
  3. Dravir's avatar
    Dravir
    7.636 XP
    16:35, 18 jan
    Wat dat betreft heb je denk ik helemaal gelijk. Bij DVD's heeft men de capaciteit weten te vergroten van 4 tot iets van 7 Gb. Ik weet niet of dat ook mogelijk is bij Blue-ray, maar dat zal de toekomst wel uitwijzen.

    Denk je trouwens dat muziekwinkels en gamewinkels over zeg tien, twintig jaar verleden tijd zijn? Of gaat men dan met een harde schijf (bijv. usb stick) naar de winkel om er daar wat muziek op te zetten?
    Lijkt mij van niet, omdat downloaden van internet waarschijnlijk sneller is dan naar de muziekwinkel gaan, muziek kopiëren en dan weer naar huis gaan.
  4. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    17:16, 18 jan
    Bij Blu-Ray's is dat ook al gebeurt: één layer (laag) kan zo'n 25GB 'dragen', terwijl er op een 'double layer' Blu-Ray dubbel zoveel data kan. Volgens mij kan er zelfs nog meer data op een Blu-Ray schijfje door gebruik te maken van andere algoritmen voor de laser. Maar dat weet ik niet zeker.

    Er zullen in de komende decennia nog wel games, muziek en films verkocht worden in winkels, maar veel minder dan jaren geleden het geval was. Dat zie je nu ook al wel terug: iTunes en Spotify hebben er voor gezorgd dat er nog maar bitter weinig muziek wordt verkocht in winkels. Verdwijnen ze daarom van de winkelschappen? Neen, maar ze spelen gewoon een veel minder grote rol.

    Downloaden van muziek maakt winkels inderdaad overbodig, dus ik zie niet in waarom dat je naar de winkel zou moeten gaan om muziek, games of films op je harde schijf te laten zetten.
  5. Dravir's avatar
    Dravir
    7.636 XP
    17:19, 18 jan
    Wel jammer dat muziek en game winkels zullen verdwijnen. Op het moment zie je ook al dat steeds meer games geen gebruiksaanwijzing meer hebben je die zelf moet downloaden als je hem al wil hebben. Ook bladmuziek en muziekboeken zullen later ook allemaal via internet verkocht worden, dus dat gaat wel een ander straatbeeld worden dan...
  6. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    17:32, 18 jan
    "Verdwijnen" is nogal een radicaal woord om in dit geval te gebruiken. Zoals ik eerder al aangaf: ze zullen nog wel bestaan en verkocht worden, maar in een veel kleinere vorm.
  7. Dravir's avatar
    Dravir
    7.636 XP
    17:48, 18 jan
    Maar uiteindelijk komt het wel op "verdwijnen" neer. Of er blijven nog een aantal grote (relatief gezien) winkels over die de hele markt, ook al is die dan niet meer zo groot, delen.

    Dit zorgt er wel voor dat meer geld bij de ontwikkelaars komt van een spel en ook de rol van uitgevers stukken kleiner wordt. Illegaal downloaden wordt waarschijnlijk dan wel een groter probleem, maar waarschijnlijk zullen daar ook wel innovaties voorkomen, waardoor het misschien ook nog wel mee valt.
  8. Bert94's avatar
    Bert94
    462 XP
    16:14, 18 jan
    heel erg mooi allemaal, maar ik verkies toch nog altijd doosjes... Tongue
  9. Little09's avatar
    Little09
    83 XP
    16:19, 18 jan
    Mooie column. Toch blijf ik een zogeheten "hoesjeshoertje" , ik vind het mooi om mijn hoesjes naast elkaar te zetten en daarna te kijken. Niet dat ik sterk verslaafd ben, maar het staat wel leuk. Daarentegen heb ik niks met het spellenoverzicht in bijvoorbeeld Steam. Paar titels achter elkaar met een plaatje. Het hoesje gaat puur om het idee dat het echt mijn bezit is, terwijl zo'n titeltje op het internet niet zoveel met me doet.
  10. ricyosma's avatar
    ricyosma
    645 XP
    16:19, 18 jan
    ik hou het op doosjes. soms online maar het meest doosje vind het zo dat ik iets toch heb.
  11. Braadworst's avatar
    Braadworst
    2.860 XP
    16:26, 18 jan
    Hoe diep de wereld ook zinkt.... Al komt er ruimtegebrek op aarde over tientallen jaren... Ik wil een hoesje bij mijn spel!!!!!!!!!!!!!!!! niets beter dan een nieuwe game uit het plastic halen en een gloednieuwe cd zonder een enkel krasje in je console te stoppen, heerlijk gewoon xD
  12. Dravir's avatar
    Dravir
    7.636 XP
    16:37, 18 jan
    Als DVD's en Blue-ray te weinig ruimte hebben. Krijgen we misschien wel een nieuwe soort disc te grootte van een LP! xD
  13. Neos2010's avatar
    Neos2010
    897 XP
    16:40, 18 jan
    Ik vind hoesjes leuk om naar te kijken.
    Als alles digitaal wordt hoeft gamen niet meer van mij.
  14. klaartje's avatar
    klaartje
    135 XP
    16:42, 18 jan
    goede column! zal in de toekomst wel meer en meer digitaal gericht zijn!
  15. OwningJigsaw's avatar
    OwningJigsaw
    1.180 XP
    17:34, 18 jan
    Ik maak sinds kort ook gebruik van Spotify. Goed programma vind ik het!
  16. monoliet's avatar
    monoliet
    1.789 XP
    17:43, 18 jan
    nope , verkies doosjes boven
    net zoals neos2010 ik stop met gamen als alles online verkocht word .
  17. svenysven's avatar
    svenysven
    538 XP
    18:10, 18 jan
    Ik heb een aantal spellen gekocht op steam, maar niet omdat het gemak is, nee gewoon omdat de prijs zo laag was! Ik heb het liefst gewoon een cd en een hoesje erbij dan dat alles digitaal is!
  18. Gajes's avatar
    Gajes
    462 XP
    20:13, 18 jan
    Ik geloof helemaal niet dat spellen binnen afzienbare periode niet meer op disc uitkomen. Ik wil sowieso de disc, anders hoef ik de game niet. Nou ja, ik heb er wel een paar gekocht, maar die komen niet boven de 10 euro uit. Meer heb ik er niet voor over. Online is voor updates. DLC's heb ik ook liever op disc, zoals GTA IV Episodes.
    Natuurlijk willen de verkopers wel, maarof het er ooit komt ...
  19. t-master's avatar
    t-master
    511 XP
    20:24, 18 jan
    ik wil doosjes!!
  20. Belgium-GanGsta's avatar
    Belgium-GanGsta
    112 XP
    21:10, 18 jan
    Zoals ik verwachte. de mens word luiier en luier. Ik zie hyte nog gebeuren dat we terug naar het stenen tijdperk gaan door het internet. We kunnen niets meer zonder internet. 1 ding vergeet iedereen wel te zeggen. als alles digitaal is dan gaan veel mensen hun job verliezen. en als dat gebeurd gaan ze ook niet veel hebben aan hun gestream.
  21. cas_09's avatar
    cas_09
    375 XP
    06:28, 19 jan
    Als de overstap tussen de ps2 en de ps3 zo groot is (van 5 gig dvd's naar 25 gig blue rays) als de ps3 naar de ps4 zou er, afhankelijk van de hoeveelheid layers van de blue ray, een medium op de markt komen dat rond de 200 a 300 gig inhoudt.
    Misschien is het een idee om een extreem kleine HDD met zo een capaciteit als standaard medium te gebruiken? Je eigen HDD zou met andere inhoud kunnen worden gevuld, installaties zouden onnodig zijn en de inhoud zou vlugger en efficienter gelezen kunnen worden.
    Ik vermoedt iig dat de gemiddelde internetverbinding de komende jaren om geavanceerdere games te streamen nog te zwak is, enkel om te downloaden (mits je genoeg geduld hebt). Een WoW met HDgraphics waar je U tegen zegt is (denk ik) met de huidige technologie een vrij laggerige bedoeling, als de hele zooi gestreamed moet worden.
    Hell, zelfs met alle inhoud op m'n computer liep het spel traag, maar ik denk gezien de wereldwijde verslaving, dat dat aan m'n computer zelf lag.
  22. ThijSShjit's avatar
    ThijSShjit
    197 XP
    07:22, 20 jan
    Ik ben momenteel in mijn overgangsfase ==> doosjes > online
  23. Oathbreaker's avatar
    Oathbreaker
    713 XP
    20:30, 23 jan
    Vind het verschrikkelijk al die online aanschaf van games en content. Ben het er mee eens dat het veel gemakkelijker is, maar ik heb toch echt heel graag iets tastbaars voor mijn geld. Een mooi hoesje met een vette cover voegt voor mij zeker waarde toe aan een game en de aankoop daarvan.
Je moet ingelogd zijn om te reageren. Log in of registreer.