Door Joeri Hertogs  9 augustus 2011 om 17:00 | Alg

XGN Opinie: Loopt het 3D-tijdperk ten einde nu Electronic Arts 3D de rug toekeerd?

Onlangs hoorden we dat Electronic Arts geen 3D-games meer zal maken en dus blijft de vraag hoe het verder moet voor EA-games op de 3DS. Deze week vroegen we aan onze redactie of ze denken dat het 3D-tijdperk ten einde loopt.

Ik denk van wel. Naar mijn mening gaat 3D-gamen nooit meer een succes worden. Je ziet dat de 3DS niet goed verkoopt en je hoort veel negatieve reacties over de 3D-weergave. Natuurlijk is er een groep mensen die het enorm trekt en die er wel van houden, maar we kennen het 3D-gamen nu al geruime tijd en het slaat simpelweg niet aan. Ik denk ook niet dat we in de toekomst plotseling nog een boost gaan krijgen in het 3D-gamen en dat het dus een stille dood zal sterven.

Niet per se om Electronic Arts, want het 3D-gamen van nu is gewoon nog niet zo geavanceerd als het zou moeten zijn, idem dito voor het kijken van films in 3D. Als de technologie niet verder uitgebreid wordt, waar EA overigens niets mee te maken heeft, dan zal het 3D-tijdperk snel ten einde komen, maar ik ga er vanuit dat er binnen pak 'm beet vijf jaar 3D-televisies op de markt worden gebracht waar geen bril bij nodig is en waar de kwaliteit van de 3D-weergave veel beter is. Dan worden deze televisies denk ik pas echt populair bij de consument, om het zo maar even te noemen. Dan wordt het maken van 3D-games en films ook echt nuttig, want ik kan mij voorstellen dat de 3D-games en films hedendaags niet als broodjes over de toonbank gaan en dit maakt het natuurlijk niet echt interessant voor zo'n groot bedrijf als EA.

"De 3D-technologie moet verder uitgebreid worden."

Ik vind het nog te vroeg om te concluderen dat 'het 3D-tijdperk ten einde is'. Het is pas begonnen! Zelf ben ik door de huidige 3D-weergave op bijvoorbeeld de 3DS niet echt gecharmeerd. Ik heb hem een aantal keer uitgeprobeerd en vind het zelf niet lekker werken met de meeste games. Daarnaast heb ik hier thuis wel een 3D-tv staan en ik zie dat het 3D-tijdperk gewoon nog aan het begin van zijn kunnen staat. Ik kijk vaak wel films op deze tv, en dan vooral animatiefilms, en ik amuseer me er wel mee. Het 3D-effect is niet om je van je stoel te blazen, maar het voegt echt wel iets toe! De brillen zijn echter niet echt om over naar huis te schrijven, maar deze functioneren ook gewoon prima.

Het 3D-tijdperk is naar mijn mening net begonnen. Kortom, wie weet wat ons te wachten staat over bijvoorbeeld tien á twintig jaar, betreffende 3D-technologie. Zullen we dan zij aan zij kunnen vechten met Batman, weg moeten duiken voor vallend puin in de nieuwe Battlefield 3D of Messi door de benen kunnen spelen? Ik hoop het wel! En reken er ook maar op dat Electronic Arts dan aan komt kwijlen met dollartekens in de ogen, zeker weten!

Zoals collega Maurice al aangeeft, heeft Electronic Arts' beslissing om 3D de rug toe te keren weinig tot niets te maken met de toekomstperspectieven van de technologie. Want 3D is de toekomst. Gewoon niet in de vorm waarin het zich nu in bevindt. Electronic Arts is een uitgever van games en speelt in op de verkopen van zijn producten. Hun beslissing om 3D-technologie de rug toe te keren is dan ook logisch, maar zeker niet bepalend voor de toekomst van de technologie.

Ondanks dat de Nintendo 3DS minder dan verwacht verkoopt, doet de handheld van Nintendo het zeker niet slecht. Als Nintendo erin slaagt om meer 3DS-handhelds aan de man te krijgen, kan de technologie het volgende grote ding zijn in de consumentenelectronica, net zoals de DS dat was voor touchscreentechnologie. En dan zullen anderen zoals Apple en Google ook wel volgen. Voor je het weet, staat 3D weer in de spotlight.

Natuurlijk staat 3D nog in de kinderschoenen, maar hoe je ook keert of draait: het is de toekomst van entertainment. Er zijn dagelijks talloze wetenschappers en ingenieurs die naar het werk gaan om de technologie te verbeteren, en wie weet waar we binnen enkele jaren staan. 3D zonder bril op grotere schermen is een eerste stap, maar daarna zullen sciencefiction-achtige hologrammen onze huiskamers binnensluipen. 3D is niet dood, de technologie heeft gewoon last van een stevige verkoudheid.

"3D is niet dood, de technologie heeft gewoon last van een stevige verkoudheid"

Als felle hater van alles wat met 3D te maken heeft, ben ik natuurlijk erg blij met deze beslissing van EA. Ik denk echter niet dat één enkel bedrijf een hele technologische ontwikkeling gaat stopzetten. Ik hoop er weliswaar op, maar het is van veel meer factoren afhankelijk en zoals mijn collega's ook al aangeven: 3D is here to stay (lees '3D' in het Nederlands, dan rijmt het). Het gaat ongetwijfeld door om zo onnodig veel geld uit consumenten te slaan en vele oogjes te verpesten. Daar kan EA niets aan veranderen.

Persoonlijk geloof ik dat de consument daar zelf meer invloed op kan hebben, op het gebied van games althans. Als er geen 3D-tv's worden gekocht, kunnen er immers ook geen 3D-games gespeeld worden en zal dat ook niet winstgevend zijn. Met films is dat een ander verhaal, aangezien die in een bioscoop wel gewoon in 'overprice-modus' kunnen draaien. Dus consumenten, koop die dure tv's niet en steun Electronic Arts in deze belangrijke zaak!

Ik denk dat 3D nog in de kinderschoenen staat. Natuurlijk is de technologie al verder dan tien jaar geleden, waarbij we van die vreemde brillen moesten dragen in bioscopen waar de getoonde films willekeurig objecten op ons af gooiden. Niets meer dan een gimmick. Tegenwoordig zien we met 3D meer diepte op het beeldscherm en dat voegt naar mijn mening wel wat toe aan de immersie.

Zoals Christian het ook al zegt, bepaalt de klant zelf of 3D zal blijven bestaan. Producenten blijven zichzelf echter verbeteren en komen bijna ieder jaar met nieuwe verbeteringen in de technologie. De aanhouder wint, de vraag is alleen of dat de klant of de producent is. Als het aan mij ligt blijven games voorlopig gewoon draaien op 2D. Een paar uur durende film in 3D bekijken is voor mij geen enkel probleem. Maar om tweehonderd uur durende RPG's met een bril op te moeten spelen, daar ben ik wat minder over te spreken.

"De klant zal bepalen of 3D al dan niet blijft bestaan."

Reacties (16)

  1. Zombr3x's avatar
    Zombr3x
    3.028 XP
    17:07, 9 aug
    Ik vond het hele 3D-gamen niets hebben.
    Zie het zelf niet zitten om met een brilletje te gamen en na een tijd zelf met een bril te lopen, want 3D is gewoon niet goed voor je ogen.
    Vindt het niet erg dat EA geen game's meer maken met 3D ondersteuning!
  2. bhsado's avatar
    bhsado
    1.423 XP
    17:13, 9 aug
    OM te beginnen is de 3DS geen reklame voor de 3D gaming. In principe is de 3D op de 3DS prul. Je kunt dit niet vergelijken met de 3D TV's. In principe heb je voor de TV's twee techieken. Active shutter 3D brillen , en passief (net zoals in de Bios). Beide hebben voor en nadelen. Probleem blijft dat het onatuurlijk is. Wat het meest natuurlijke is om een bril met L/R schermen ingebouwd. Deze bestaan maar zijn erg duur. Wellicht dat de klassieke manier van TV kijken, ongeschikt is voor 3D.
  3. monoliet's avatar
    monoliet
    1.968 XP
    17:27, 9 aug
    1 = die bril haat ik , ik ga geen 2 de bril opzetten

    2= den dag dat 3d op een tv die betaalbaar is zonder bril komt en ook in 1080 p draait
    wil ik 3d een kans geven , ( als het blijkt dat ik het kan waarnemen zonder schele koppijn te krijgen ).

    ten derde ontwikelaars hebben gelijk = niet elke game moet 3d of move of kinect hebben ! geef mij maar 1080 p en 60fps zelf dat lukt veel ontwikelaars niet .
  4. cas_09's avatar
    cas_09
    378 XP
    17:31, 9 aug
    Wat zegt m'n kristallen bal erover?
    De 3D-ontwikkeling houdt hier niet op, en als het eenmaal verder is ontwikkeld wil ik wedden dat EA weer terugkomt op z'n woorden...
    Ontwikkelaars die ervan willen leren, blijven doorgaan met het onwikkelen van 3D-games zodat ze, als de markt er klaar voor is, ze gelijk kwaliteit kunnen leveren, terwijl EA en andere geldwolven er pas achteraan gaan als ze zien dat het een succes is, terwijl ze minder bekend zijn met de knowhow en dus met bagger op de markt komen... Waardoor ze zichzelf eigenlijk beter hun woord hadden kunnen houden, en bij 2D-onwikkeling blijven.

  5. grangeke's avatar
    grangeke
    3.572 XP
    18:01, 9 aug
    3D is nog helemaal niet ten einde!

    Weet niet of iedereen hier de artikelen over sony en de lopende tests met virtual reality heeft gelezen.

    Maar 3D zit er in iedergeval nog wel in denk ik.
    Tenzij ze weermaals een andere dimensionale richting uitgaan.

    Virtual reality gaat wel zéér slecht zijn voor je ogen want je zit dan weer 2 centimeter af van een scherm.

    De 3DS had vele negatieve reacties vanwege het prijzenkaartje, maar ook omdat het veel hoofdpijn veroorzaakte en ergere gevallen.

    Wat ik van de 3DS moet denken is dat ze een doel hadden niet iedereen voor langer dan 2 uur bezig te houden en dan een pauze te nemen wat ze al hebben aangeraden in het begin toen er spraken was van 3D technologie zonder bril.

  6. Neos2010's avatar
    Neos2010
    1.593 XP
    18:01, 9 aug
    Ik hoop het, ik vind 3D namelijk niet echt iets toevoegen.. Niet op de 3DS, niet in de bioscoop en al helemaal niet thuis (Op sommige 3D Tv's).

    Bij de Pandadroom @ Efteling werkt het dan wél weer goed.
  7. Ap0c NL's avatar
    Ap0c NL
    711 XP
    18:06, 9 aug
    Nee, wat heeft EA voor het 3D tijdperk gedaan dan? helemaal noppes.
    Uiteraard is er is 3D ondersteuning geweest in 1 van de games die zij hebben uitgegeven van een bepaalde developer, maar dit is niet direct de verdienste van EA. We hebben ze niet nodig.
  8. Ap0c NL's avatar
    Ap0c NL
    711 XP
    18:07, 9 aug
    Reactie van Neos2010

    Ik hoop het, ik vind 3D namelijk niet echt iets toevoegen.. Niet op de 3DS, niet in de bioscoop en al helemaal niet thuis (Op sommige 3D Tv's).

    Bij de Pandadroom @ Efteling werkt het dan wél weer goed.



    Ik wil net zeggen, bij de pandadroom raken de kwallen en andere dingen je neus ongeveer aan. Smile echt geweldig.
  9. Zombr3x's avatar
    Zombr3x
    3.028 XP
    18:18, 9 aug
    Reactie van Neos2010

    Ik hoop het, ik vind 3D namelijk niet echt iets toevoegen.. Niet op de 3DS, niet in de bioscoop en al helemaal niet thuis (Op sommige 3D Tv's).

    Bij de Pandadroom @ Efteling werkt het dan wél weer goed.



    In de bioscoop heeft het wel wat.
    Ik hoef zelf geen 3D-tv. Zo afentoe een 3D film kan totaal geen kwaad.
    Koop zelf liever een LED TV die ik ook binnenkort haal Tongue
  10. BreakawayWouter's avatar
    BreakawayWouter
    1.091 XP
    18:37, 9 aug
    Mooizo weg met die 3D shit werd toch niks en ga niet voor games een tv kopen van Zo 800 euro
  11. disgraziato's avatar
    disgraziato
    6.363 XP
    19:32, 9 aug
    Waarom nu Electronic Arts de rug toekeerd? Was 3D daarvoor niet al dood? Het was slechts een hype en volgens mij verkopen 3D-tv;s op het moment ook nog is heel slecht. Ik zag ze voor 799 in een foldertje staan. Het is goed dat Microsoft en Nintendo hier niet in hebben geïnvesteerd, jammer voor Sony.
  12. Musti's avatar
    Musti
    2.149 XP
    19:48, 9 aug
    Nee, 3d is helemaal niet dood, en al helemaal niet omdat EA 3d de rug heeft gekeerd. De technologie is gewoon nog niet geavanceerd genoeg. Mensen zijn niet helemaal bereid om met een lompe bril voor hun TV te zitten en dat is terecht. Als de technologie van de brilloze 3d-tv's nu helemaal op gang komt, dan zal 3D een echte push in de rug krijgen waardoor de verkopen weer helemaal zullen stijgen. Dus momenteel heeft 3D niets anders nodig dan concurrentie. Als alle grote tech-bedrijven de rug toekeren aan 3D, dan zal er door gebrek aan concurrentie ook geen innovatie meer zijn waardoor Sony noodgedwongen ook zijn 3D-faciliteiten zal moeten sluiten. Jammer dus.
  13. Pieter_740's avatar
    Pieter_740
    20 XP
    20:40, 9 aug
    Op tv zijn de dingen gewoon helemaal niet gemaakt voor 3D, zoals hier al gezegd, de pandadroom fzo wel! 3D werkt dus als het "3D exclusief" is
  14. killuminati's avatar
    killuminati
    764 XP
    20:49, 9 aug
    ik denk dat de 3d van nu nog een grote sprong zal maken

    net zoals de eerste platte schermen

    plasma begon, maar al gauw kwam de lcd uit en al gauw bleek dat de plasma die der mee begonnen ondanks het goeie beeld gaf en bla bla
    toch wel na delen had
    maar dat was het begin van de platte scherm en vanaf daar ging alles opeens zo snel
    en dat zal denk ik ook nog met 3d gebeuren
  15. johanneslol's avatar
    johanneslol
    3.551 XP
    21:15, 9 aug
    3D is gewoon de toekomst, en het heden. de 3D tv's zonder bril zijn er al voor de zakelijke markt. En zelfs de hologrammen zijn er al. De 3D zoals we nu kennen is slechts het begin, en ik sta er volledige achter. 3D kan zoveel toevoegen als het goed is uitgevoerd.( zie transfomers 3!) Dus hoewel EA nu stopt, is dit slechts tijdelijk! in een paar jaar zitten we allemaal zelf een 3D film te kijken en zeggen we ik kan me toch niet voorstellen dat men vroeger full HD mooi vond, net als dat we nu bij dvd en cassetteband hebben!

    ik zal een aantal filmpjes erbij posten waarin aangeven wordt wat ik bedoel! :

    3D zonder bril :
    http://www.youtube.com/watch?v=6GmbBWXsq8I

    hologrammen:

    http://www.liveleak.com/view?i=870_1249763538

    http://www.liveleak.com/view?i=bce_1235072054

  16. TheLegendOf1977's avatar
    TheLegendOf1977
    2.361 XP
    21:52, 9 aug
    Ikzelf ben nu de dertig gepasserden heb in mijn leven zo ongeveer 3x (zo om de 10 jaar) meegemaakt dat de industrie ons 3D door de strot probeerd te drukken.
    Elke keer heeft het gefaald, omdat eerst de techniek niet optimaal was en nu de techniek wel maar de prijs (en misschien de timing) niet.
    Pas als het zonder bril kan en betaalbaar is voor iedereen word het (misschien) een succes. tot die tijd gaat het volgens mij gewoon weer 10 jaar de ijskast in.
Je moet ingelogd zijn om te reageren. Log in of registreer.