Crimson Shroud | eShop

Releasedatum: 13 december 2012
Door  18 februari 2013 om 20:00 | 3DS

Recensie: Crimson Shroud

Uit de downloadtijd van games op de 3DS is vaak te destilleren hoe groot het spel is. Reken maar op heel wat uurtjes met Crimson Shroud, want het is niet alleen een vrij flinke game om uit de eShop te halen, het is een RPG. Over een lange game klaagt natuurlijk niemand, maar biedt Crimson Shroud ook plezier?

Tactics Ogre en Vagrant Story zijn wellicht geen titels die direct een lampje doen branden, maar dat is Final Fantasy XII natuurlijk wel. De maker van dit trio games is Yasumi Matsuno, een man die het RPG-genre heeft omarmd en waarschijnlijk nooit meer loslaat. Hij schrijft en regisseert games in het genre en Crimson Shroud is een van zijn nieuwste projecten.

Je speelt een ‘Chaser’, dat is iemand die mensen opsnort. Eigenlijk zijn er zelfs drie hoofdrolspelers, namelijk de soms wat moeilijk te peilen Giauque, de Qish-jongedame Frea en de betrouwbare Lippi. Het kost wat moeite, maar na heel wat leeswerk blijkt dat de game zich afspeelt in een wereld die een nogal intense relatie heeft met magie. Het drietal gaat op zoek naar de Crimson Shroud en jij bepaalt welke weg het trio bewandelt om hem te bereiken.

Turn-based met een beetje bordspel
Reken onderweg op turn-based gevechten, want dat is waar het om draait in Crimson Shroud. Doe daar ook een beetje bordspel bij, want de personages waarmee je speelt hebben een soort sokkels aan hun voeten alsof het nieuwe Monopoly-pionnen zijn. Plus, het is mogelijk om je personages na een aanval sterker te maken met magie door met dobbelstenen te gooien. Je tilt de dobbelstenen op door de stylus op het touchscreen te zetten en zodra je loslaat, vallen de dobbelstenen neer. Hoogste tijd om te hopen op wat geluk, want uiteraard heb je geen invloed op de uitkomst en een hoog nummer is wat je nodig hebt.

Aanvallen kan door een personage te selecteren, maar het is ook mogelijk om het personage te laten blocken. Het is voortdurend een spel van strategie, omdat er steeds gekozen moet worden tussen een meer aanvallendere houding of juist het verdedigende pad te nemen. Het is niet makkelijk, dus de keuzes die gemaakt worden hebben grote invloed. Als een gevecht gewonnen is, dan kan er worden gekozen voor het beter maken van een bepaalde vaardigheid zoals accuratesse of snelheid.

De game is te downloaden in de eShop op de 3DS en is zelfs speelbaar in 3D. Dat klinkt modern, maar zo voelt het spel niet. Het is game die doet denken aan de gemiddelde dungeon crawler uit de vorige eeuw. Het is ietwat duister en er wordt erg weinig uitgelegd. Er is weliswaar een boekwerk aan tekst om door te werken, maar sommige zaken worden ietwat cryptisch omschreven en dat is vooral van toepassing op de uitleg van de gevechten. Je bent dus aardig wat tijd kwijt aan het zoeken naar wat precies de bedoeling is.

Een tegenvallende reis
Helaas is Crimson Shroud vooral qua gevoel erg lang, omdat er veel leesschermen zijn en gevechten vrij lang duren. De hele reis, die vaak o zo belangrijk is in het RPG-genre, valt erg tegen qua lengte. In acht uurtjes heb je je wel door de game heen gewerkt. Dat is voor een downloadbare game niet heel kort, maar voor de gemiddelde RPG uiteraard wel. Vooral als je hem vergelijkt met eerdere games van meneer Matsuno.

Wordt er ook een vergelijkend warenonderzoek gedaan van eerdere Matsuno-games met betrekking tot het beeld en geluid in dit spel, dan valt het eindresultaat erg tegen. De graphics zien er hakkelig uit en de geluiden zijn weinig bijzonder. Geen voice-acting, geen denderende muziek, het is een ietwat uitgeklede RPG wat dat betreft.

Het is een enorm cliché om in een recensie ter tafel te brengen, maar in dit geval is het niet anders. Deze game is er eentje voor de liefhebber. Hij is niet alleen ingewikkeld, maar er is ook veel geduld nodig voor het vele leeswerk en het is een voordeel om veel RPG-ervaring te hebben. Turn-based gevechten zijn niet aan elke gamer besteed en datzelfde geldt voor het strategisch bedenken welke upgrade of aanval er wordt ingeschakeld.

Diepe RPG-ervaring
Gamers die niet zo thuis zijn in het RPG-genre, kunnen Crimson Shroud dan ook beter niet als eerste RPG kiezen. De doorgewinterde RPG’ers die hun tanden graag zetten in een flinke RPG die minder lang is dan hij aanvoelt, zullen deze downloadbare game echter waarschijnlijk goed kunnen waarderen. Het vechtsysteem zit ontzettend goed in elkaar en ook het verhaal is machtig interessant, maar wel nogal heavy. Over een pleziertje kunnen we dus niet echt spreken, maar een diepe ervaring biedt Crimson Shroud zeker wel.

Crimson Shroud

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Een goed uitgedacht vechtsysteem
  • Een diep verhaal voor de RPG-fan
  • Veel strategische keuzemogelijkheden
  • Soms nogal moeilijk te begrijpen
  • Geluid en beeld laten te wensen over
7.0Goed

Gespeeld op: Nintendo 3DS

Avatar