escapeVektor | eShop

Releasedatum: 20 december 2012
Door  1 februari 2013 om 18:00 | 3DS, Vita

Recensie: escapeVektor

Af en toe verschijnt er uit het niets een of andere obscure game waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Nog zeldzamer is het wanneer deze onbekende games blijken deel uit te maken van de beste games van het jaar. We hebben weer zo een titel te pakken waarvan niemand iets verwacht: escapeVektor. Weet deze game zich bij de beste games van 2013 te scharen of is er een duidelijke reden waarom we niks over escapeVektor gehoord hebben?

Een ding is duidelijk. escapeVektor behoort niet tot de beste games van dit jaar om de simpele reden dat de game vorig jaar al uitkwam. Eind december kon je escapeVektor al downloaden op de 3DS en PlayStation Vita. In Amerika zijn ze wat trager en daar kunnen ze nu pas met deze titel aan de slag. De ontwikkelaar heeft ons ter ere van die release ons nu een recensie-exemplaar toegestuurd. Prima, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Ontsnappen
De intentie van escapeVektor wordt meteen duidelijk als je het iets anders verwoordt. Zeg je ‘Escape, Vektor!’ dan weet je precies wat je kunt verwachten van deze downloadbare game. Vektor moet ontsnappen en dat lukt uiteraard alleen met de expertise van de gamer. Vektor zit gevangen in de CPU van een elektronisch apparaat en wordt constant achterna gezeten. 150 levels lang zul je moeten ontsnappen aan de greep van antivirusprogramma’s om uiteindelijk die kwaadaardige computer te verlaten.

Als een oude arcadegame
Een level voltooien is een kwestie van lijntjes volgen. Ieder level is opgebouwd uit een hoop vierkanten en rechthoeken. Door de lijnen volledig te volgen kun je de binnengelegen cel claimen. Doe dit met alle hokjes en de toegang naar het volgende level verschijnt. Misschien dat jullie Amidar nog herinneren. Deze game verscheen begin jaren ’80 en kende precies hetzelfde principe. escapeVektor is een vernieuwde variant. De game ziet er flink anders uit dan Amidar en ook de moeilijkheidsgraad is wat opgeschroefd om het voor iedereen spannend te houden.

Een beetje over lijntjes lopen klinkt namelijk heel simpel, maar escapeVektor is verre van gemakkelijk. Vijanden patrouilleren in vaste patronen over de lijnen om jou tegen te houden. Later komen er steeds meer nieuwe vijanden bij die het steeds lastiger maken om alle lijntjes om te zetten. Vooral een bepaalde vijand die al jouw harde werk ongedaan maakt, is erg vervelend. Zorg er dan ook voor dat je deze zo snel mogelijk vernietigt anders blijf je oneindig lang met hetzelfde level bezig. De moeilijkheidsgraad loopt geleidelijk op waardoor het lang uitdagend blijft. Speel het spel echter niet te lang achter elkaar, want dan wordt het wat eentonig om steeds weer hetzelfde te doen.

Steeds iets nieuws
Hoe verder je komt, hoe sterker jij ook wordt. Je zult altijd meteen bij aanraking met een vijand doodgaan en opnieuw moeten beginnen, maar de power-ups helpen je hier wel doorheen. Al snel speel je een bom vrij waarmee je vijanden kunt vernietigen. Vergeleken met wat je later krijgt, stelt het echter niets voor. Ook een boost waarmee je Vektor in de tweede versnelling zet, komt goed van pas in verdere levels. De upgrades staan vast en worden aan je toegediend wanneer je ze verdient, helaas zit er geen handmatig upgradesysteem in waarmee je zelf kunt beslissen waar jouw XP naartoe gaat.

Continu uitzoomen
Je hebt de screenshots hierboven inmiddels bekeken en ziet dat escapeVektor het niet moet hebben van zijn graphics. Het zijn wat lijntjes en neonkleuren en daar blijft het ook bij. Het past uiteraard wel bij het elektronica verhaal, maar echt sfeervol wordt het er niet van. Helaas wordt er ook zo ver ingezoomd op de lijntjes dat je haast niets van het speelveld kunt zien. Een vijand kan ieder moment de bocht om komen zonder dat jij het door hebt. Je kunt een beetje uitzoomen door de rechter schouderknop in te drukken en hiertoe word je bijna verplicht in de latere levels om een beetje het overzicht te houden. Niet zo fijn dus! Dat het slechts lijntjes zijn, betekent trouwens ook dat de 3D-functie op de 3DS geen enkel nut heeft. Het is gewoon een 2D-game. De game verschilt dus vrijwel niet van de PlayStation Vita-versie.

Alleen voor korte sessies
Onderweg even een paar levels escapeVektor spelen is ideaal. De moeilijkheidsgraad en de vernieuwingen die steeds opdagen, houden je geboeid om door te spelen. Maak er echter geen lange speelsessies van want dan komt de mindere kant van escapeVektor naar boven. 150 levels waarin je op papier steeds hetzelfde doet, is te veel van het goede. Dat je daarbij ook steeds de knop om uit te zoomen in moet blijven drukken is nog eens extra vervelend. Dan krijg je al snel genoeg van al die lijntjes.

escapeVektor

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Veel levels om doorheen te werken
  • Stijgende moeilijkheidsgraad houdt het boeiend
  • Geen invloed op upgrades
  • Visueel niks om blij van te worden
  • Je wordt gedwongen constant uit te zoomen
6.5Wel oké

Gespeeld op: Nintendo 3DS

Avatar