In Mighty Switch Force (MSF) nemen we de rol aan van de cyberkinetische agente Patricia Wagon, die een aantal ontsnapte gevangenen moet zien te grijpen. Die misdadigers zijn natuurlijk niet van plan zich zonder slag of stoot over te geven en dus verschuilen zij zich in ieder level opnieuw, waardoor mevrouw Wagon er een hele kluif aan heeft het zootje bijeen te harken. Ze heeft echter wel twee voorwerpen die haar een groot voordeel geven ten opzichte van de criminelen. In de eerste plaats is dat haar ‘Pellet Shooter’, oftewel een geweer waarmee ze monsters en blokken uit de weg kan ruimen.

Spelen met blokken
Het andere voorwerp, de ‘Siren Helmet’, is veruit de belangrijkste van de twee. Daarmee kunnen bepaalde blokken naar de voor- of achtergrond geduwd worden zodat spelers hun eigen weg kunnen creëren. Met een simpele druk op de knop kan bijvoorbeeld een brug ontstaan en kan een muur in de achtergrond verdwijnen, zodat jij er langs kunt. Maar het werkt ook als wapen, want als een monster net voor een blok langsloopt wanneer jij op de knop drukt, schiet je het beest zo van het speelveld af. Dat kan echter ook bij jezelf gebeuren, dus voorzichtigheid is geboden. Je hebt immers slechts drie hartjes!

Bovenstaande wekt misschien wat de indruk dat we hier te maken hebben met een actievolle platformer, maar een dergelijke beschrijving doet de game geen eer aan. Het spel laat zich namelijk veel meer besturen als een puzzelgame. Je zult erg tactisch om moeten gaan met de Switch-mogelijkheden van de Siren Helmet om een level uit te spelen en je gebruikt je pistool enkel om wat onbelangrijke vijanden of obstakels uit te schakelen. De nadruk ligt op het vinden van de gevangenen, die zich in elk level weer verstoppen – maar binnen die levels overigens niet bewegen – en de juiste manier om hen te bereiken. Timing is daarbij erg belangrijk, want niet alle blokken schieten tegelijkertijd naar de voorgrond.

Lekker uitdagend
Bovendien worden de situaties gaandeweg steeds ingewikkelder en verschijnen er blokken die enkel onder bepaalde voorwaarden bewegen en blokken die je personage weg kunnen schieten. Mede doordat er gaandeweg steeds nieuwe elementen worden geïntroduceerd, blijft het puzzelen de hele tijd interessant. Dat de levels vrijwel nooit te makkelijk zijn, helpt daar natuurlijk aan mee. Wij hebben meermaals met een scheef hoofd naar het scherm zitten staren, in een poging de juiste gang van zaken te bepalen. En omdat het hier een puzzelgame betreft, mag dat als compliment opgevat worden.

Desondanks is het spel niet bepaald lang. Sterker nog, de zestien levels die MSF rijk is zijn in zo’n twee á drie uur te doorlopen. En dan mag je jezelf absoluut geen snelheidsduivel noemen, want de echte toppers kunnen de meeste levels binnen enkele minuten doorlopen (het laatste level uitgezonderd). Heb je het spel na die paar uur uitgespeeld, dan is het de bedoeling dat je het geheel nogmaals doorloopt. Elk level is namelijk voorzien van een soort streeftijd, die een behoorlijke uitdaging biedt. Het vereist een absolute beheersing van zowel de besturing als de puzzels zelf en kan daarmee de speelduur wat oprekken.

Enkel anonieme glorie
Een juiste motivatie om dat te doen, ontbreekt echter. De streeftijd is weliswaar prominent aanwezig, maar een reden om je daar aan te houden wordt niet gegeven. Het spel maakt geen gebruik van leaderboards om je tijden te etaleren bijvoorbeeld, noch van Street Pass-functionaliteiten om je tijden met vrienden en vreemden te vergelijken. Ook al zet je dus de beste speedrun ooit neer, je hebt geen mogelijkheden om je prestaties met de wereld te delen. Dat dergelijke mogelijkheden niet in de game te vinden zijn, mag een doodzonde heten. Het laat de speler immers weten dat er geen enkele reden is de levels nogmaals te doorlopen, anders dan een loze en ongeziene tentoonstelling van kunde.

Wel moeten we toegeven dat de korte tijd die je besteedt, erg aangenaam is. Het geheel doet een beetje denken aan games op die gouwe ouwe Super Nintendo, al dan niet een stuk scherper. Dat wordt ondersteund door een pompende, vrolijke soundtrack die je meteen in de juiste gemoedsstemming plaatst. Bovendien ben je op jacht naar schattige vrouwelijke bandieten en krijg je bij het halen van een level een bizar plaatje te zien waarin een politieauto wordt gewassen door diezelfde misdadigers. Misschien geen gepaste straf, maar wel erg grappig!

Kort maar krachtig
Mighty Switch Force is een goed uitgedachte puzzel-platformer, die middels een interessant concept en continue toevoegingen tot het einde boeit. Dat einde komt helaas al veel te snel en weet daarna nauwelijks te motiveren tot het herspelen van levels. Natuurlijk moeten we ons realiseren dat dit een downloadbare titel is van slechts zes euro en er bovendien hulpeloze vrouwtjes te vangen zijn. En dat maakt veel goed.