Het is niet omdat er schaars geklede dames in Girl Fight zitten dat ondergetekende de game niet de moeite waard vindt. Een expert in vechtgames weet wanneer een game de plank misslaat. Girl Fight doet dit op bijna ieder front. 

Idee niet goed uitgewerkt
De setting is vernieuwend: sciencefiction. Alle dames hebben een futuristisch uiterlijk, wat geheel in kapsels en kleding tot uiting wordt gebracht. Een prima zet, alleen nergens tot in detail uitgewerkt. Aan alles valt te merken dat Girl Fight een game is die op elk front aan de oppervlakte blijft. Nergens wordt aan gedacht. Neem alleen al de modi, die zijn enorm standaard. De gebruikelijk opties zijn er: een Arcade optie, trainen, Versus en online wat kont schoppen. 

Niemand online
Kennelijk heeft de rest van de wereld al snel door dat Girl Fight totaal niet de moeite waard is, want niemand is online. Daadwerkelijk niemand. Lullig voor de achievement hunters, want op één na kunnen ze allemaal offline gehaald worden. Dus voor die ene online achievement moet je iemand vinden die zo gestoord is geld neer te leggen voor deze bagger titel.

  

Veel te weinig opties
De opties qua modi zijn natuurlijk veel te beperkt. Het is alsof we in vechtgame in de jaren 90 van de vorige eeuw beland zijn - al kon je toen nog niet online vechten. Maar tussen gerenommeerde vechtgames die tig opties aanbieden, zoals het fantastische Mortal Kombat, dan kan dit echt niet wat Girl Fight doet. Een vechtgame moet het al niet hebben van een verhaal, dus zorg dan in ieder geval dat je genoeg content aanbiedt. Of stop er een leuk verhaal in dat boeiend genoeg is om te volgen. De keuze is gemaakt voor een futuristische setting; prima, maar werk die dan tot in de puntjes uit. Dat had zo leuk kunnen zijn! 

Inspiratieloos zooitje
De vijanden waar tegen gevochten kan worden is karig. Er zijn slechts acht vrouwen en acht verschillende stages. Binnen no time heb je al die vrouwen verslagen, alle stages bezocht en heb je de gehele game dan ook al gezien. Wat dat betreft is de prijs-kwaliteitverhouding ver te zoeken. Elke vrouw ziet er anders uit, maar om te zeggen dat het karakters zijn die je bijblijven, nee niet echt.

Waar in een game als Mortal Kombat elk karakter totaal anders is, en je zijn of haar eigen vaardigheden kent, heb je bij de vrouwen in Girl Fight het idee dat je met bijna acht gelijke karakters te maken te hebt. Ze zien er allemaal heel anders uit, maar in de gameplay voelen ze vrijwel gelijk aan en maakt het dus niet zoveel uit wie je kiest. Bij een vechtgame moet die keuze juist bepalend zijn. Waarschijnlijk is ontwikkelaar Kung Fu Factory totaal uit het oog verloren wat nu belangrijk is, en vooral de focus gelegd op het maken van mooie dames met weinig kleding. 

      

Matig vechtsysteem
Dat is dus bij lange na niet voldoende. Met zo'n chick wil je dan flink kunnen beuken, combo's maken en toffe dingen doen. Je legt de vingers niet om een controller om doodleuk te kijken hoe ze eruit ziet. Ga dan een kroeg in en kijk wat voor moois er echt rondloopt. Nietwaar? Helaas is het vechtsysteem hartstikke saai. Er is een knop om te slaan, om te schoppen, te blokken en wat wurgacties te doen. En dan kun je nog een paar combinaties maken. Maar daar houdt het zo'n beetje wel bij op. Nu moet gezegd worden dat de balans tijdens de vechten wel prima verzorgd is. Zodra je iemand een kleine klap verkoopt, levert dat minder schade op dan flink wat trappen geven. Maar daar is dan alles ook mee gezegd. Het belangrijkste bij een vechtgame is het vechtsysteem, en doordat dat dat zo vreselijk saai is, ben je eigenlijk na een paar minuten al op de game uitgekeken. 

Nog meer vraagtekens
De stages zelf zijn ook totaal inspiratieloos. Er zijn er acht, en ze zien er iets anders uit. Maar er wordt totaal geen gebruik gemaakt van die omgevingen. Waar je bij bijvoorbeeld Dead or Alive interactie hebt met de omgevingen, heb je dat bij Girl Fight niet. Daarbij kennen de omgevingen zo ontzettend weinig detail. Het ziet eruit alsof zo'n stage één dag in beslag heeft genomen om te ontwikkelen en daarna was de ontwikkelaar het zat. Ook jij als speler bent het dus snel zat, wat nog eens versterkt wordt door het vervelende commentaar. Slechts een paar zinnen zijn ingestudeerd om tijdens wedstrijden te laten horen en de muziek maakt het er niet beter op. Als je een setting als deze creëert is dit dan de beste muziek die je erbij kan verzinnen? De vraagtekens zijn groot. Waar is het misgegaan? Hebben ze allemaal liggen slapen tijdens de ontwikkeling?

Regelrechte flop
Het mag duidelijk zijn: Girl Fight is geen aanrader, verre van zelfs. De game had leuk kunnen zijn met nieuwe ingrediënten: enkel dames in een sciencefiction setting. Maar de uitwerking van het idee is totaal niet goed gegaan. Allen de balans in de gevechten is oke, voor de rest is het bagger. Elke optie is totaal niet boeiend. Waar zijn de modi? Waar is de kans om je karakters aan te passen? Waar zijn online spelers? Girl Fight biedt dit allemaal niet aan. Het 'slaat' de plank volledig mis.