Assassin's Creed III - De Tirannie van Koning Washington: De Schande Review
‘Wat als?’ is een vraag die ons al sinds mensenheugenis bezighoudt. Wat als dat ene genie van een neanderthaler er niet op gekomen was het wiel uit te vinden? Wat als Marco van Basten zijn teen niet tegen die bal kreeg in de wedstrijd tegen West-Duitsland op het EK in ’88? Ook op de burelen van de ervaren ontwikkelaar annex uitgever Ubisoft hebben ze nu een ‘wat als?’ voor je bedacht, eentje met betrekking tot de jongste uitgave van Assassin’s Creed, het actie-avonturenspel dat het bij ons zo uitzonderlijk goed deed in de recensie. Assassin’s Creed III krijgt vandaag DLC in de vorm van De Tirannie van Koning Washington, de eerste aflevering in de serie van drie om precies te zijn. Of Episode 1 – De Schande een ‘wat als?’ bevat die wij ons nog lang zullen heugen, lees je hier.
De titel van de nieuwe DLC voor Ubisofts sluipmoordenaarspel doet natuurlijk al zoveel vermoeden, de ‘wat als?’ betreft hier de levensloop en keuzes van één van de Verenigde Statens grootste en meest aanbeden pioniers, generaal – en later Amerika’s eerste president – George Washington. Zoals jullie allemaal onderhand zullen weten, is de Amerikaanse Revolutie de achtergrond waartegen de jongste editie van Assassin’s Creed zich afspeelt. De Tirannie van Koning Washington slaat wat dat betreft geenszins een andere weg in. Eén van de spillen in deze, voor het ontstaan van de Verenigde Staten zeer belangrijke, tijdsperiode was natuurlijk George Washington. Onder de aanvoering van deze heldhaftige figuur marcheerden de koloniale troepen richting Virginia, waar met succes de Britse overheerser in de pan werd gehakt, waarna Washington al snel begon aan zijn eerste ambtstermijn als president. Tot dusver de geschiedenisles.
George is rijp voor het gesticht
De Tirannie van Koning Washington is namelijk helemaal niet trouw aan de historie zoals deze hierboven uit de doeken wordt gedaan. Nee, de downloadbare content speelt zich af in een heus parallel universum. De ‘wat als?’ is in dezen dus: ‘wat als generaal George Washington zijn verstand verloor en ervoor gekozen had alleenheerser, koning van Amerika te worden? Wat als de Amerikaanse Vader des Vaderlands een gemene despoot was geweest, een kruiperige motherfucker? Dat is wat de essentie is van de nieuwe DLC voor Assassin’s Creed III. Jij kruipt in de huid van de indiaan Ratonhnhaké:ton a.k.a. Connor – dat is nog eens iets anders dan Hiawatha, een hele mond vol! – zogezegd een native-American die de pijl en boog op zal nemen om de doorgedraaide Washington een kopje kleiner te maken. Niets wat je ziet in de wereld van De Tirannie zal hetzelfde zijn als in Assassin’s Creed III. Alles wat we reeds kenden, is vernietigd. Daarnaast worden nieuwe krachten geïntroduceerd, vaardigheden die de essentie van het spel veranderen.
Deze krachten zullen broodnodig blijken om te overleven. Waar men aanvankelijk alle hoop legde in de handen van generaal George Washington, is deze held dus onderweg ergens spreekwoordelijk overgelopen naar de dark side. Waarom dit gebeurd is? Washington heeft in de game de beschikking over een vergulde appel op een staf. Dit stuk fruit schenkt de generaal weliswaar absolute macht en ontzettend veel kracht, hiervoor betaalt hij een grote prijs. Waar Eva verdreven werd uit het Paradijs nadat zij een hapje nam uit de appel, corrumpeert het stuk fruit Washington tot een despoot, een decreet, een machtsbeluste maniak. De onder zijn bevel staande blauwrokken nemen de bajonet op tegen de oorspronkelijke bewoners van Amerika, de indianen. En dat is waar wij, Ratonhnhaké:ton zijnde, ontwaken. Een Indiaanse mevrouw genaamd Kaniehti:io – zeg dat maar eens een stuk of tien keer achter elkaar – helpt ons overeind en het avontuur kan beginnen!
Bowlen met soldaatjes
Van meet af aan voltrekt de gameplay zich eigenlijk zoals we gewend zijn van de franchise. Ratonhnhaké:ton – we noemen hem vanaf dit moment maar gewoon weer 'Connor' – klimt, klautert en slingert door de bomen op een manier waar Tarzan zelfs nog een puntje aan zou kunnen zuigen. Wat zijn missie op dat moment precies is, is hemzelf geheel onduidelijk. Connor is namelijk bij zinnen gekomen met een behoorlijk gat in zijn geheugen. Goed, we hebben haast, het dorpje Concord staat namelijk in vuur en vlam – en dat bedoelen we letterlijk! Blauwrokken hebben in opdracht van Washington een kerk gebarricadeerd en dreigen deze in de fik te steken. Over our dead body, natuurlijk! Al snel liggen de gemene onverlaten te creperen en vervolgen wij onze weg. De volgende noemenswaardige gebeurtenis die we tegenkomen voelt als een soort minigame. Wij krijgen de controle over een heus kanon en dienen compagnieën koloniale soldaten uit de weg te ruimen. Het voelt enigszins als bowlen, als kegels vallen de krijgers in het blauw om en wederom stappen wij als winnaar uit de bus.
Laten we echter niet al te veel uitweiden over het verhaal van de nieuwe DLC voor Assassin's Creed III. Jullie zijn natuurlijk ook vooral benieuwd naar de nieuwe krachten die tot je beschikking staan in de uitbreiding voor het spel. De eerste vaardigheid, te weten de Wolf-kracht, spelen we relatief snel vrij. Wel dienen we hiervoor een soort proeve van bekwaamheid af te leggen. Er dient spoorgezocht te worden met als ultieme doel het vinden van een grote eland. Dit met succes gedaan hebbende, verandert Connor ietwat, er verschijnt onder andere oorlogsverf op zijn gelaat. Het belangrijkste echter: de Wolf-kracht is van ons! Wanneer we dat willen, wordt Connor onzichtbaar waardoor hij de vijand natuurlijk even stil als dodelijk kan besluipen! Ook krijgen we een troep wolven onder ons commando. Eén druk op de knop betekent voortaan dat ons niet goed gezinde blauwrokken opgevreten worden door de hongerige hondachtigen!
Eén kracht? Twee krachten? Drie krachten!
Met de additie van deze krachten slaat Ubisoft de plank zeker niet mis. Naast de Wolf-kracht krijg je naarmate het spel vordert de beschikking over drie speciale vaardigheden. Allereerst is daar de Eagle-kracht, een vaardigheid die de navigatie in het spel essentieel verandert. Dan heb je ook nog de Bear-kracht, een vaardigheid die van jou een ware moordmachine maakt. Voor het gebruiken van deze speciale superkrachten betaal je overigens wel een prijs. Als je de 'stealthmodus' van de Wolf-kracht inschakelt, loopt je metertje health bijvoorbeeld flink snel achteruit. Iets waar je rekening mee moet houden, hoewel het geheel nooit echt onoverzichtelijk wordt. De bovenstaande krachten kun je alle goed gebruiken, de Amerikaanse Revolutie heeft een vreemde wending genomen en aan de rechtschapen Conner de taak om alles recht te zetten!
Waar we wel een kanttekening bij willen zetten, is het feit dat de gameplay van deze DLC ietwat lineair aanvoelt. 'Bevrijd de dorpelingen', 'schiet squads vol met blauwrokken overhoop', altijd zit je gebonden aan een bepaalde opdracht. Besluit je om af te wijken van het geplaveide pad, bijvoorbeeld door te blijven drentelen in plaats van het volgens gegeven orders volgen van een NPC, dan desynchroniseer je al snel. Natuurlijk, geen van de Assassin's Creed-games kenmerkt zich door een uitgebreide keuzevrijheid, toch zouden wij hier graag wat meer van zien. Het vermoorden van vijanden voelt ongelooflijk badass aan, dus waarom niet een koloniale soldaat of twee méér neerhalen in plaats van tijdig flink de pas inzetten om dicht bij Kaniehti:io te blijven? Ratonhnhaké:ton is een grote jongen en hoeft toch helemaal niet meer aan het handje gehouden te worden?
Een dikke pluim voor deze indiaan
Vergis je echter niet, De Tirannie van Koning Washington belooft een alleszins zinvolle uitbreiding te worden. Episode 1 - De Schande geeft daarvoor in ieder geval een passend startsein. Het is interessant om te zien hoe Ubisoft een parallel universum geschapen heeft. Washington is geen redder meer, maar een tiran, een gevaarlijke gek. Hoewel wij ons misschien niet zo goed met de richting waarin Connor zich begeeft, konden identificeren, begrepen wij zeker waarom hij onze George een kopje kleiner wilden maken, en wij met hem! Aan de spelopzet heeft Ubisoft in dezen niet getornd, nog steeds is het 'blocken' en 'counteren' wat de klok slaat en andermaal voelt het goed om een stel blauwrokken vakkundig een kopje kleiner te maken. Het is nu een maandje wachten op de tweede episode uit het drieluik, maar wij kunnen niet wachten ook met Het Verraad aan de slag te mogen. Wij geven Ratonhnhaké:ton een pluim voor in zijn hoofdtooi!