In vorm of niet, Agent 47 zal meteen alles moeten geven om niet gesnapt te worden. In het plot zal de moordenaar de zorg krijgen over een jong meisje genaamd Victoria. Dat is wel weer eens wat anders dan in koelen bloede mensen omleggen. Je zult in het verhaal dan ook vleugjes menselijkheid te zien krijgen van Agent 47. Victoria is net als 47 zelf een experiment van The Agency. Zij moet een nog meer perfecte moordenaar worden dan Agent 47. Een luguber lot voor een meisje dat haar puberteit nog niet eens voorbij is. Dit is dan ook waarom ze weg gesmokkeld wordt uit The Agency.

Via via komt Victoria in de handen van Agent 47 die AWOL (Absent Without Leave) gaat om haar te beschermen. Hiermee haalt hij de hele Agency op zijn dak. Terwijl Agent 47 The Agency ontwijkt, gaat hij op zoek naar antwoorden over Victoria. Het eerste dat hij te weten komt, is dat Victoria erg gewild is in het criminele circuit. Enkele slechteriken zijn op zoek naar haar voor hun eigen welzijn. Voor je het weet gaat het fout en zal 47 het land door moeten trekken om ervoor te zorgen dat Victoria niets ernstigs overkomt. De gevoelige kant van Agent 47 ontdekken is interessant, maar verder biedt het verhaal niets nieuws en is het een voorspelbaar geheel met overdreven karakters. In een twintigtal missies mag jij proberen dit verhaal tot een goed einde te brengen.

Zoek zelf de oplossing
Hoe je dat doet is volledig aan jou. In iedere missie word je gedropt in een of meerdere locaties waarbij je alleen het doel te horen krijgt. Dit kan variëren van 'bereik de uitgang' tot 'leg die en die persoon om'. Je mag daarna zelf bepalen hoe je te werk gaat. Ontwikkelaar IO Interactive heeft het heel open gehouden waardoor ieder soort gamer zijn lol in Hitman: Absolution kan vinden. Zo zou een echte shooterfanaat iedereen neer kunnen schieten. Agent 47 heeft echter niet het eeuwige leven en zal al snel dodelijk gewond raken. Veel cooler is het om juist het tegenovergestelde te doen: je pistolen in je zak houden en je volledig op stealth richten.

Op deze manier zullen de meesten van jullie Hitman ook kennen. Door de schaduwen sluipen en proberen niet gespot te worden. Zonder dat iemand het doorheeft bij je target komen en ongezien de genadeklap uitdelen. Op deze manier komt de game het beste tot zijn recht. Dat je je ook al schietend uit een benarde situatie kunt redden is eigenlijk alleen handig wanneer je tegen het einde van een missie nog een foutje maakt en geen zin hebt om helemaal opnieuw te beginnen. Dan kun je een klusje wat slordig klaren, maar dan is het alsnog achter de rug.

Vage checkpoints
Anders zul je al snel een hele hoop opnieuw moeten doen. Checkpoints zijn namelijk erg schaars in Absolution. Wat echter vervelender is, is dat ze handmatig geactiveerd moeten worden op vaste punten in een level. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe minder checkpoint er zijn. Ze zijn dan ook nog maar één keer te gebruiken. Zo wordt het weer wat moeilijker en zul je automatisch beter je best doen, maar het is ook de reden dat je soms iets hebt van ‘fuck it’ en het vuur opent. Handig is anders, maar het heeft dus ook zo zijn voordelen.

Creatief moorden
Maar even terugkomend op het zelf keuzes maken. Dat gaat namelijk erg ver. Vooral de manieren om iemand te vermoorden zijn eindeloos. Het enige wat je nodig hebt is geduld. Veel geduld. Om een mooi plan te smeden is het handig als je weet langs welke route een personage loopt en wat er allemaal gebeurt op die route. In Chinatown bijvoorbeeld is er een target dat eerst een hapje gaat eten uit een wok. Vervolgens een steegje inloopt om te pissen. Daarna naar zijn dealer loopt voor een dosis drugs en ten slotte midden op een pleintje gaat zitten. Dit patroon blijft hij herhalen tenzij jij er een einde aan brengt.

Het is dan wachten op het juiste moment om toe te slaan. Maar hoe? Wacht je hem op in het steegje en wurg je hem terwijl hij zijn broek op zijn knieën heeft hangen? Het kan, maar het mooiste blijft het om het als een ongeluk te laten lijken. Door je bijvoorbeeld als een chef te verkleden kun je bij een eetkraampje een giftige vis stelen. Door deze in de wok te leggen waaruit het doelwit telkens eet, is het slecht afwachten tot het gif zijn werk doet. Luttele seconden later zakt het doelwit in elkaar en stromen bij jou de punten binnen. Niet alleen doe je je werk als huurmoordenaar zoals het hoort, het voelt ook nog eens fantastisch als jouw goed uitgedachte plannetje precies zoals bedoeld uitpakt.

Afgaan op je instinct
Met zoveel mogelijkheden is het verstandig van IO Interactive om een ‘Instinct modus’ in te bouwen. Door 'Instinct' te gebruiken lichten bruikbare voorwerpen in jouw omgeving op. Vijanden zie je door de muren bewegen en mogelijk te gebeuren ongelukken worden aangegeven. Het is ongeveer gelijk aan de ‘Detective modus’ uit Batman: Arkham City of het ‘Survival Instinct’ uit het opkomende Tomb Raider. Superhandig en het maakt het werk van Agent 47 een stuk duidelijker. Uiteraard kun je deze optie ook niet gebruiken als je echt een uitdaging wil. De game is door Instinct toegankelijker geworden voor nieuwkomers in de serie.  De echte fans zullen tevreden zijn met de behoorlijk grote uitdaging in de ‘Purist modus’, waar ze puur van hun eigen instinct gebruik kunnen maken.

Contracts
Na ongeveer twintig uur ben je door het verhaal heen, maar daar houdt de game nog niet op. Nieuw in Hitman: Absolution is de 'Contracts modus'. In deze modus kun je zelf contracten opstellen die Agent 47 moet voltooien. Het is dus een soort level editor. Je kiest een locatie uit de singleplayer als strijdtoneel en loopt vervolgens gewoon vrij rond. Nu kun je zelf je targets markeren, en ook de wijze waarop iemand vermoord moet worden is in te stellen. Je contract is echter pas klaar wanneer je deze zelf kunt voltooien.

Deze contracten kun je online uploaden en delen met alle andere spelers. Een wat brutere versie van LittleBIGPlanet dus. Dit houdt in dat je in theorie oneindig lang door kunt spelen met Hitman: Absolution. Zolang andere mensen nieuwe contracten blijven creëren kun je deze spelen en proberen om een zo hoog mogelijke score te behalen. Een hoge score is waar het uiteindelijk om draait. Op wereldwijde leaderboards wordt jouw voortgang bijgehouden en kun je zien hoe goed je het gedaan hebt. De Contracts modus is vooral door de hoge herspeelbaarheid een goede toevoeging aan de game.

Sfeervolle levels
Dan willen we alleen nog even de tijd nemen om de schoonheid van de verschillende levels aan te kaarten. Het ziet er allemaal echt prachtig uit. Als je voor het eerst vanuit een donker steegje de deuren opent naar een Chinese markt kijk je je ogen uit. Er gebeurt zóveel op één enkele locatie dat je al een kwartier kwijt bent met rondkijken en alles in je opnemen. Het barst van de sfeer. Je zult er met plezier rondlopen, zelfs wanneer het even tegenzit. Het enige waaraan je je nog wel eens wil storen is dat omstanders keer op keer hetzelfde zeggen.

Agent 47 is beter dan ooit
Ondanks zes jaar afwezigheid is Agent 47 beter dan ooit. De game speelt beter dan vorige delen en is door de openheid ook toegankelijker voor nieuwkomers. De grondslag blijft echter liggen op de stealth gameplay en daar is Hitman heer en meester. De manieren om iemand te vermoorden zijn eindeloos, en kiezen hoe is soms moeilijker dan de daadwerkelijke actie. De levels zien er prachtig uit en daar zul je graag wat uurtjes spenderen. Na het verhaal kun je nog door blijven spelen in de Contracts modus die zeker weet te overtuigen. Zo blijven de missies binnenstromen waardoor je theoretisch oneindig lang door kunt spelen. Schuif opzij Corvo en Connor, en maak plaats voor de beste assassin van dit najaar.