Dance Central 3 | 360

Releasedatum: 19 oktober 2012
Door , 5 november 2012 om 16:30 | 360

Recensie: Dance Central 3

Hij is er weer: de beste dansgame voor Kinect! Voor het eerst in de Dance Central geschiedenis, die in 2010 begon, heeft het spel een verhaalmodus. Daarnaast is Dance Central geschikt voor iedereen dankzij de grote variëteit aan nummers vanaf de jaren '70 tot en met nu.

Ja, ja, ditmaal heeft ontwikkelaar Harmonix een verhaalmodus in Dance Central gestopt. Deze gaat over Dr. Tan, welke een man met kwaadaardige bedoelingen blijkt te zijn, en hij is uit op oorlog. Maar dan niet de traditionele oorlog, met wapens, nee, hij pakt het modern aan; namelijk met dans. We leven immers in 2012 en elkaar kapotschieten is zó 2011.

Om zijn doel te bereiken heeft hij een groepering om zich heen verzameld die dansstijlen uit verschillende tijden hanteren, waarmee hij onverslaanbaar wil worden. Gelukkig is er ook nog een andere groep die voor geheim agent speelt: de Dance Central Intelligence, afgekort DCI. Daar word jij lid van! De DCI beschikt over een techniek om terug te reizen naar het verleden om zich vervolgens vanaf de jaren zeventig alle dansstijlen meester te maken.

Het is op zich wel grappig, dit verhaal in het spel, maar er zijn leukere vertellingen. Het verhaal slaat eigenlijk nergens op, en is ook nog eens afgezaagd. Hoeveel verhalen in games bestaan er al wel niet die soortgelijk zijn? Er is een speciale organisatie die je beperkingen oplegt, en uiteindelijk versla je die instelling met de discipline waar het spel om draait. Maar, toch leuk dat er een verhaal is gekomen in het spel, wellicht dat dit in het volgende deel iets leuker is.

Voor ieder wat wils
Dance Central 3 biedt voor ieder wat wils dankzij de grote variëteit aan nummers. Maar liefst 46 nummers zitten er op de disc, vanaf de jaren '70 tot en met nu. Dat betekent dus dat je leuke oubollige dansjes kunt doen van vroeger – wellicht ben je zelf geboren in de jaren '70 en herken je de dansjes, en anders misschien je ouders wel – maar ook lekker los kunt gaan op hedendaagse nummers. Iedereen popsensatie is van de partij, van Usher tot Katy Perry en van Nicki Minaj tot de Backstreet Boys. De enige die we nog missen is de King of Pop (voor de niet-kenners van deze legende: Michael Jackson)

Harmonix heeft bekendgemaakt dat er een aantal nieuwe nummers bij zullen komen middels betaalde DLC. Zo worden bijvoorbeeld liedjes van Carly Rae Jepsen en One Direction toegevoegd. Maar ook, driemaal raden, Gangnam Style. Hoe moeilijk dat dansje er ook uitziet in de videoclip, waarschijnlijk zal de dans in Dance Central 3 niet moeilijk zijn. Het draagt namelijk moeilijkheidsgraad twee op een schaal van één tot zeven. Kun je je dat voorstellen?

Volledig aanpasbaar aan jouw eigen dansvaardigheden
Het geweldige aan deze dansgame is dat je helemaal niet goed hoeft te kunnen dansen. Bij iedere dans kun je kiezen uit vier niveaus. Dat is al een pluspunt. Daarnaast, als je helemaal niet kunt dansen kun je een tutorial volgen die je stapsgewijs uitlegt wat je moet doen. En wat voor elke dans geldt: als je uit het ritme bent word je even 'apart geroepen' om weer in het ritme te komen. Als je er weer in zit krijg je een filmpje te zien dat heel snel afgespeeld wordt, waarin je jezelf in het ritme ziet komen. Daarna kun je weer verder. Waarom dat filmpje afgespeeld wordt is echter een raadsel. Daar zullen we het dus maar niet meer over hebben. Kortom: je krijgt dus alles heel goed uitgelegd en kunt de game volledig aanpassen aan jouw niveau. Dit betekent dat je helemaal geen goede danser hoeft te zijn.

Fitness
Geen duur sportschool abonnement meer, en je hoeft ook niet zo'n saai fitness-spel voor Kinect te kopen. Want Dance Central 3 bevat een eigen fitnessmodus die je wederom helemaal kunt aanpassen naar je eigen smaak. Je kunt kiezen hoe lang je over het programma wilt doen, hoeveel calorieën je wilt verbranden en welke afspeellijsten je wilt gebruiken, maar je kunt ook je eigen afspeellijsten creëren. Een leuke en handige functie is dit en het scheelt je ongeveer 300 euro per jaar, daar kun je dus ongeveer zes keer Dance Central 3 van kopen.

Battle!
Dance Central zou Dance Central niet zijn als het geen co-op-modus zou bevatten. Naast dat je het online kunt opnemen tegen je vrienden, kun je het ook in de huiskamer opnemen tegen je maten. Je hebt diverse 'submodi' in de co-op-modus, zo kun je het op de gewone manier tegen elkaar opnemen (allebei dans je en degene met de meeste punten wint) maar je kunt ook een 'crewstrijd' houden. Dit houdt in dat je twee groepjes vormt van twee mensen en dan tegen elkaar gaat strijden. Andere leuke spelletjes om samen te doen zijn: Keep the Beat, Make Your Move en Strike a Pose.

Keep the Beat is een nieuwe functie. Op de achtergrond draait een nummer en je moet zo goed mogelijk meedansen, freestyle. De meest nauwkeurige speler, dus degene die het beste in het ritme meegaat, krijgt dan de meeste punten en wint de wedstrijd. Bij Strike a Pose krijg je een beweging van het karakter op het scherm te zien en die moet je zo snel mogelijk overnemen.

Bij Make Your Move is het de bedoeling om een eigen beweging te maken en deze meerdere keren te herhalen, terwijl het spel naar je roept of de beweging grappig, belachelijk of oubollig moet zijn. De tegenstander doet hetzelfde, en daarna worden deze moves aan elkaar geplakt tot een nieuwe dans. Het zijn stuk voor stuk leuke modi en je kunt er veel hilariteit aan beleven, op een feestje, maar ook zonder een feestje kun je met elkaar lachen met deze kleine spelletjes.

Nog steeds de beste dansgame
Dance Central 3 heeft het niveau van de vorige delen weer weten te evenaren en het is dan ook nog steeds de beste dansgame voor Kinect. Daarnaast is het spel toegankelijk voor iedereen. De Kinect registratie werkt perfect, en het spel hapert bijna nooit. Wat betreft het menu is dit jammer genoeg niet het geval, want daar hapert de besturing nogal eens. Harmonix heeft weer haar best gedaan om een topgame neer te zetten, en dat is de gamestudio goed gelukt. Naast dat het spel erg uitgebreid is, kun je het helemaal aanpassen aan je eigen niveau en maakt het niets uit of je goed bent in dansen of niet. Mede daarom is Dance Central 3 toegankelijk voor iedereen.

Dance Central 3