Dragon Ball Z For Kinect | 360

Releasedatum: 5 oktober 2012
Door  9 oktober 2012 om 17:00 | 360

Recensie: Dragon Ball Z For Kinect

Twee jaar na de lancering van Kinect zitten gamers nog steeds te wachten op de eerste hardcore titel voor de camera van Microsoft. Veel ontwikkelaars hebben een poging gedaan om de serieuzere gamers over te halen Kinect in huis te halen en net zoveel ontwikkelaars hebben gefaald. Echt goede games die niet op een casual publiek zijn gericht missen nog steeds. Uitgever Namco Bandai is de volgende die gaat proberen Kinect stoer te maken en doet dat met een Dragon Ball Z game.

Dragon Ball Z For Kinect is ontwikkeld door Spike Chunsoft. Deze ontwikkelaar heeft al veel Dragon Ball games op zijn naam staan deze generatie en weet keer op keer een goede Dragon Ball ervaring neer te zetten. De games zijn misschien niet altijd even goed, maar de echte Dragon Ball liefhebber weet zich keer op keer te vermaken met de vechtgames. Maar gaan deze liefhebbers nu massaal Kinect in huis halen omdat hun favoriete anime game erop verschijnt? Dat hebben wij deze week voor jullie uitgezocht.

Een droom die uitkomt
Laten we beginnen met het eerste dat je waarschijnlijk denkt wanneer je Dragon Ball Z For Kinect voor ogen krijgt. KAMEHAMEHA! Heb je ook maar enige ervaring met Dragon Ball Z dan heb je je waarschijnlijk ooit voor schut gezet door de beroemde Kamehameha-aanval uit te voeren. Hoe ver je fantasie ook reikt, zonder dat er een allesverwoestende golf energie uit je handen schiet, is het best teleurstellend om erachter te komen dat je ‘power level’ ver onder dat van Goku en consorten ligt. Maar niet langer! Haal je Dragon Ball Z For Kinect in huis dan kun je eindelijk een Kamehameha uitvoeren en toegegeven: dat voelt ongelooflijk goed.

Wat hierbij helpt – en wat bij andere Kinect games nog wel eens een probleem wil zijn – is dat het ook serieus werkt. Meestal in ieder geval. Soms wil je nog wel eens te snel een aantal bewegingen maken en dan raakt Kinect in de war, maar met wat kalmte doet jouw vechter bijna altijd wat jij wilt. Je kunt je tegenstander op verschillende manieren slaan, schoppen of met een speciale aanval lastigvallen. In de tutorial wordt jou alles duidelijk gemaakt en binnen een kwartier bestuur je met gemak de sterkste vechters in het universum.

Gebrek aan afwisseling
Heb je een aantal gevechten gewonnen dan kom je er wel achter dat het aanbod van aanvallen best beperkt is. Door een paar keer flink te slaan vul je een combobalkje en kun je door een aantal keer snel te slaan een extra sterke aanval doen. Dit is wat je het vaakst zult herhalen. Steeds hetzelfde, waarbij jij enkel de keuze hebt in welke richting je de vijand op zijn snufferd slaat. Voor speciale aanvallen moet je eerst ‘ki’ opbouwen. Ben je niet aan het slaan dan sta je ki op te bouwen. De personages hebben elk hun eigen speciale aanvallen waarvan de Kamehameha natuurlijk de bekendste is. Is je ki vol dan mag je bijbehorende beweging maken in een poging de vijand te verslaan.

Hoe leuk dat ook mag zijn, het is beperkt. Alleen maar slaan of ki opbouwen tot je iets leuks mag doen gaat snel vervelen. Vooral de eerste gevechten zullen daarom goed bevallen. Lange tijd moet je Dragon Ball Z For Kinect echter niet spelen, want dan komt de eentonigheid al snel bovendrijven. Het gebrek aan afwisseling zit hem niet alleen in de gameplay. Het hele aanbod is erg magertjes. Behalve enkele gevechten met een klein deel van de personages uit het Dragon Ball Z universum is er niets te doen in de game. Je kunt dezelfde gevechten nog eens doen en een zo hoog mogelijke score neerzetten, maar daar zul je ook niet warm van worden. Geen multiplayer, geen co-op, geen andere modi in de singleplayer. Het is alleen vechten en dan ben je klaar.

Animestijl en lekker mee schreeuwen
Waar je wel van kunt genieten is de visuele uitstraling van de game. Ontwikkelaar Spike heeft de afgelopen jaren zijn techniek uitstekend gespecialiseerd en Dragon Ball Z For Kinect ziet er dan ook precies zo uit als in de anime serie. De personages, de omgevingen en de aanvallen komen allemaal overeen met wat je verwacht van een Dragon Ball game. Speciaal voor deze game kun je alles voor het eerst in first-person meemaken. Deze unieke camerastand onderscheidt de game ook nog eens van andere delen uit de franchise.

Ook qua geluid is er weinig mis met de game. Je kunt zelfs kiezen of je de Engelse stemmen wilt of de originele Japanse stemmen. Uiteraard blijft het vreemd dat de karakters midden in een gevecht een ellenlang verhaal beginnen af te steken, maar deze kun je allemaal overslaan als je door wilt blijven vechten. Naast de geluiden in het spel kun je ook je eigen stembanden gebruiken. Een Kamehameha uitvoeren door je armen langs je zij te houden en dan naar voren te bewegen is behoorlijk lame als je er niet bij staat te schreeuwen. Zorg dus dat er geen visite over de vloer is wanneer je Dragon Ball Z For Kinect speelt, want het kan tot een paar ongemakkelijke situaties leiden.

Weinig te doen, maar het werkt wel
Met een ding mag Spike erg trots zijn: Dragon Ball Z For Kinect werkt. Je bewegingen worden vrijwel altijd goed geregistreerd, zolang je maar enigszins je rust bewaard. Ben je te snel dan worden er foutjes gemaakt. Waar het in deze game fout gaat, is het aanbod. Behalve een korte singleplayer is er vrijwel niets te doen in deze game. Na een paar uur leg je de game dus weer weg om nooit meer op te pakken. Of je het einde haalt, ligt eraan of je de eentonigheid aankunt. Steeds dezelfde bewegingen maken is niet bijzonder leuk. De game ziet er wel goed uit en als je lekker mee schreeuwt terwijl je een Kamehameha tevoorschijn tovert dan kun je zeker wat plezier beleven aan Dragon Ball Z For Kinect.

Dragon Ball Z For Kinect

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Het werkt
  • Een Kamehameha uitvoeren voelt super
  • Audiovisueel in orde
  • Snelle bewegingen worden weleens gemist
  • Weinig content aanwezig
  • Geen afwisseling
6.0Wel oké

Gespeeld op: Xbox 360

Avatar