Warp Review
Rond deze tijd van het jaar organiseert Microsoft in samenwerking met verschillende andere uitgevers jaarlijks de Xbox Live Arcade House Party. En ondanks dat velen misschien uit zullen kijken naar games zoals Alan Wake: American Nightmare en I Am Alive is Warp de eerste titel uit de mooie Xbox Live House Party line-up. Verdient Warp het om naast toppers zoals Alan Wake: American Nightmare en I Am Alive te worden genoemd?
In Warp neem je de rol aan van een naamloze oranje alien die zich op aarde bevindt. In tegenstelling tot de grootste clichés is de naamloze alien in Warp echter niet de badguy. Neen, dat zijn de mensen die experimenten uitvoeren op de arme kleine alien. Hij heeft namelijk een speciale kracht: door muren teleporteren. Dit gameplaymechanisme heet warpen, waardoor de betekenis van de titel Warp meteen duidelijke wordt.
In principe draait Warp voornamelijk om dit gameplaymechanisme. Het verhaal, waarin de alien probeert te ontsnappen uit het onderwater-laboratorium waar op hem wordt geëxperimenteerd, speelt eigenlijk op geen enkel moment een belangrijke rol en dient enkel om een context aan de gameplay te geven. Is dat een probleem of minpunt? Neen, want het zijn vooral de puzzels die van Warp een leuke game maken. Verwacht dus geen verhaal à la Portal.
Wetenschappers en soldaten laten ontploffen
Een puzzelgame die maar op één gameplaymechanisme leunt, blijft natuurlijk niet lang leuk. Dat is echter niet het geval bij Warp, want de game zorgt dat je relatief snel met nieuwe mechanismen aan de slag kunt gaan. Eén van die nieuwe mechanismen is warpen naar voorwerpen en mensen. Hierdoor bevindt de oranje alien zich in het voorwerp of de mens en kan hij zich verschuilen voor gevaarlijke voorbijgangers die naar hem op zoek zijn.
Daar blijft het niet bij. Wanneer de alien zich in een voorwerp of mens bevindt, kan hij het voorwerp of de mens laten ontploffen. Vooral bij ontploffende mensen geeft dit een enorme voldoening. Pas echter op, want de soldaten die naar de alien op zoek zijn, zullen er niet voor terugdeinzen om een persoon die door de alien is ingenomen, neer te knallen. En dat betekent niet alleen de dood voor die persoon, maar ook voor de alien en dus jou, de speler.
Gedurende de speelduur van Warp worden er in een relatief snel tempo zulke nieuwe mechanismen geïntroduceerd, waardoor de game nooit in herhaling valt of repetitief aanvoelt. Daarnaast verdien je upgrades door grubs te verzamelen. Deze grubs zijn in de verschillende levels verstopt, waardoor je de uitgebreide levels zal moeten verkennen als je je oranje alien sterker wil maken.
Door de verschillende levels heen zal je ook verschillende challenge rooms vinden. In tegenstelling tot andere games zijn deze echter geïntegreerd in de verhaalmodus. De challenge rooms leunen zo goed als altijd op een nieuw, net geïntroduceerd gameplaymechanisme dat je dan kunt uitproberen. Tradititioneel ondersteunen deze challenge rooms ook leaderboards, waardoor je ook kunt proberen snellere tijden neer te zetten om deze te vergelijken met je vrienden op Xbox Live.
Niet voor iedereen
Warp mag dan wel enorm leuk zijn, de game is zeker niet voor iedereen. Het spel leunt enorm op trial-and-error gameplay, waardoor sommige spelers snel gefrustreerd zullen raken. Bovendien is Warp in tegenstelling tot vele grote titels alles behalve lineair en krijg je als speler de vrijheid om problemen en uitdagingen op verschillende manieren op te lossen. De game houdt je echter altijd voldoende bij het handje om frustratie te vermijden.
Bovendien is er na het voltooien van een puzzel vaak meteen een checkpoint waar de game je progressie opslaat, waardoor je bij het begin van een nieuwe speelsessie meteen verder kunt gaan waar je bent gebleven. Warp doet er dus eigenlijk alles aan om frustratie te vermijden en slaagt hier grotendeels ook in, maar af en toe duikt er tóch frustratie op. De puzzels in Warp zijn namelijk nooit echt enorm uitdagend, maar tijdens het uitvoeren van de oplossing kan de game om sommige momenten frustrerend worden.
Net zoals de lagere productiewaarden wordt dit echter nooit enorm storend en na het voltooien van Warp zal je vooral de positieve punten blijven herinneren. Warp draait namelijk om de puzzels en dat aspect weet de game zo goed als perfect uit te voeren. De game heeft echter zijn foutjes, en die kunnen we natuurlijk niet negeren. De game duurt bijvoorbeeld hoogstens vijf of zes uur, wat nogal aan de korte kant is.
Heerlijke innovatie
Warp mag dan niet de grootste naam zijn van de Xbox Live House Party line-up, maar dat betekent niet dat de game kwalitatief minder is. Integendeel zelfs, Warp is een enorm goede game en mag één van de grootste verrassingen van dit jaar worden genoemd. Zelden heeft een titel die zo weinig media aandacht heeft gekregen ons zo weten te verrassen. En dat kan alleen maar één ding betekenen: Warp is een ijzersterke en innovatieve game