Eerlijk gezegd gaat de vergelijking tussen Bulletstorm en Xotic niet volledig op. De opzet van beide games is misschien wel dezelfde, een zo hoog mogelijke score halen in elk level, maar in Xotic word je niet beloond voor skillshots. In Xotic moet je namelijk op planten en orbs schieten. Het klinkt misschien belachelijk, en dat is het deels ook wel, maar daarachter schuilt een belachelijk leuk principe.

Een flinterdunne verhaallijn
Wanneer je in Xotic een nieuwe singleplayercampagne opstart, zul je door middel van enkele wazige en onduidelijke beelden in het verhaal van de game worden ingeleid. 'Verhaal' is misschien wel een té groot woord. Het verhaal speelt in Xotic namelijk op geen enkel ogenblik een rol, en dient enkel om de game en enkele spelelementen een context te geven.

Maar die context doet er eigenlijk niet toe, want Xotic is een game die puur draait om zijn gameplay. Wanneer je er dan als ontwikkelaar zo'n onduidelijke en flinterdunne verhaallijn door gaat strooien, komt dat erg goedkoop en zelfs storend over. Wij zien liever geen verhaal, dan een verhaal dat op zo'n slechte manier wordt verteld en eigenlijk geen enkele zin heeft.

Schieten op plantjes voor ervaringspunten
Wanneer je in Xotic op plantjes en orbs gaat schieten, ontwikkel je kettingreacties. Hoe sneller je planten en orbs weet neer te halen, hoe hoger je score zal zijn. En dat is eigenlijk het doel van Xotic: een zo hoog mogelijke score halen. Xotic is een rasechte arcadegame die je even tussendoor speelt en waarin je na het voltooien van je level scores gaat vergelijken met je vrienden.

Het is daarom dan ook een beetje spijtig dat de game niet daadwerkelijk met of tegen vrienden speelbaar is. Naar onze mening is een game zoals Xotic uiterst geschikt om in een competitieve of coöperatieve omgeving te spelen, en dat is niet mogelijk. Ondanks dat de game uit 23 levels bestaat, en dus in principe voldoende waar voor je geld geeft.

Na het voltooien van een level verdien je in Xotic ook ervaringspunten die je dan kunt gebruiken om je wapens te upgraden. Echt een verschil lijkt dit niet op te leveren in het begin, maar later, wanneer de levels een stuk meer uitdaging bieden, zijn deze upgrades essentieel. De upgrades zijn in principe leuke RPG-elementen die heel wat extra diepte toevoegen aan de game.

Gedateerde graphics, technische problemen en onbestaande audio
Xotic is alles behalve een mooie game. De graphics komen enorm gedateerd over en lijken zo uit de jaren '90 te komen. De game vertoont gelijkenissen met games zoals Unreal Tournament en Quake, en ondanks dat de ontwikkelaar een sfeervolle wereld wil neerzetten met veel kleur, slaagt het daar alles behalve in. Een dikke onvoldoende op het vlak van graphics dus.

Van een minder mooie game zou je bovendien verwachten dat alles enorm soepel draait, maar dat is in Xotic niet het geval. In een shooter is het belangrijk dat alles vloeiend verloopt, maar daar gaat Xotic de mist in. Het ene moment speelt de game enorm soepel, terwijl op andere, essentiële momenten de game enorm tegensputtert waardoor je al snel geen zin meer hebt in de game.

Nog minder enthousiast zijn wij over de audio van de game. Deze speelt nooit een rol en lijkt onbestaand. Wanneer je dan toch een deuntje door je speakers hoort, is de kans groot dat de audio je meer zal irriteren dan amuseren.

Leuk, maar slecht uitgewerkt principe
Het principe achter de gameplay van Xotic is eigenlijk wel leuk, maar alles rondom de gameplay is niet goed uitgewerkt. Het verhaal is flinterdun en eigenlijk volledig onnodig, en de audiovisuele presentatie laat de wensen over. Maar diep van binnen heeft Xotic enorme potentie. Wanneer de makers bij een tweede poging de leuke gameplay weten te behouden en de fouten weten weg te werken, dan kan Xotic 2 een fantastische game worden.