Radiant Silvergun | Xbox Live Arcade

Releasedatum: 14 september 2011
Door , 4 oktober 2011 om 17:00 | 360

Recensie: Radiant Silvergun

Arcadehallen, wie kent ze nog? Die enorme hallen, gevuld met talloze arcade-kasten die genadeloos al je geld afpakten, waren vroeger enorm populair. Vandaag de dag zijn ze nauwelijks nog te vinden. Jammer, want er waren pareltjes te spelen! Een van die pareltjes is nu gelukkig op Xbox Live te vinden, maar hoe speelt zo’n arcadeklassieker in de huiskamer?

Het mag duidelijk zijn: Radiant Silvergun (GSG) is een echte, traditionele arcadegame, te weten een Shmup (Shoot ‘em Up). Een spel, waarbij je met een vliegtuigje simpelweg vijand na vijand na vijand af moet schieten. Denk bijvoorbeeld aan de klassieker Space Invaders, waarbij je ook van bovenaf een vliegtuig bestuurt en alles om je heen kapot schiet. Het is een simpel maar geslaagd concept, dat in 1998 talloze RSG-spelers van hun muntjes wist te beroven. Vroeger waren games namelijk een stukje moeilijker dan tegenwoordig, en Radiant heeft op dat gebied niets ingeboet. Kijk dan ook niet vreemd op wanneer je zelfs in de makkelijkste stand het eerste level niet weet te halen. Het is nog altijd verschrikkelijk moeilijk!

Old school moeilijk
Voor sommige spelers misschien zelfs té moeilijk. Je zult op je geduld en uithoudingsvermogen getest worden, aangezien je absoluut op je best moet zijn. Vanuit die gedachte zou je dit de Dark Souls van Xbox Live kunnen noemen, maar dan met meer kleur. Radiant Silvergun verslapt niet, dus mag jij dat ook niet. Zelfs als je denkt dat je een level gehaald hebt, moet je op je hoede blijven. Elk level bestaat namelijk uit meerdere stages en die moeten stuk voor stuk doorlopen worden alvorens je kunt opslaan. En nee, daartussen zijn geen checkpoints. Je zult het met een paar levens en je eigen vaardigheden moeten doen. Gelukkig heeft ontwikkelaar Treasure wel een aantal mechanieken ingebouwd om het gaandeweg iets makkelijker te maken.

Zo kun je de drie belangrijkste wapens upgraden door simpelweg te spelen. Elke neergeschoten tegenstander levert ervaringspunten op en zo zul je langzaamaan sterker worden. Handig is daarbij dat het niet nodig is om een level uit te spelen. Ook al ga je dood, je behoudt de punten. Verder levert elk uur gamen een extra leven op, waardoor je steeds meer kansen creëert om het einde te halen. Na een middagje flink geleden te hebben zul je merken dat je wapens, die voorheen nog geen deuk in een pakje boter schoten, nu met het grootste gemak door de meeste tegenstanders heen blazen.

Grinden tot je er bij neervalt
Dit welkome en erg gebruiksvriendelijke upgrade-systeem levert voor de gemiddelde speler echter wel het nadeel op dat de eerste paar speelsessies voornamelijk uit grinden bestaan, een vervelende bezigheid die voor in RPG's veel voorkomt. Zoals gezegd is de game immers erg moeilijk en het kan je meerdere uren kosten eer je je door het eerste level geworsteld hebt. En in een game als deze is grinden niet erg leuk. Wanneer je geen kans weet te maken, wordt de frustratie natuurlijk aanzienlijk hoger en moet je jezelf echt dwingen om door te zetten. Want die ervaringspunten en levens wil je natuurlijk wel bij elkaar harken. Ondertussen leer je de levels en wapens kennen, dat dan weer wel.

Na die eerste paar uur openbaart zich de pracht van Radiant Silvergun. Je zult merken dat je een Shoot ‘em Up in zijn puurste vorm speelt, die op het gebied van gameplay zo ongelofelijk strak in elkaar zit dat je er bijna van gaat huilen. Elk element is van belang en elke fout die je maakt, is je eigen schuld. Je moet goed schieten, goed vliegen, goed ontwijken en ga zo maar door. Als je dan eindelijk in het laatste gedeelte van een level aankomt zal de spanning niet te harden zijn. Want je werkt voor letterlijk elke meter en wanneer je dan eindelijk die eindbaas neerhaalt, is de voldoening ongekend. Dat is de kracht van RSG: het gevoel van overwinning is immens.

Guns, guns guns!
Maar om een kans op dat heerlijke gevoel te maken, is meer nodig dan enkel schieten en ontwijken. Je hebt namelijk maar liefst zeven verschillende wapens tot je beschikking en het is essentieel deze tot in de puntjes te beheersen. Zo heb je het standaard kanon dat naar voren schiet, maar ook wapens die enkel zijwaarts of achteruit schieten. Bijzondere aandacht gaat uit naar de enige mêlee-aanval in de game. Deze kan als enige wapens sommige kogels wegslaan en door dit schatje goed te gebruiken, kun je heel wat sterfgevallen voorkomen. Wil je echt goed worden in RSG, dan zul je elk wapen tot in de puntjes moeten kennen en op elk moment voor de juiste aanval kiezen, waardoor de gameplay verrassend diep en tactisch wordt.

Natuurlijk blijft er dan nog altijd een enorm moeilijke game over en wat hulp is nooit weg. Gelukkig kun je de hulp van je vrienden inschakelen, want je kunt RSG zowel on- als offline co-op spelen. Daarbij verandert er vrijwel niets – vooral meer explosies – op de moeilijkheidsgraad na. Met z’n tweeën is het immers veel gemakkelijker om door hetzelfde aantal vijanden te schieten, zeker wanneer een sterke tactiek wordt bedacht en beide spelers nuttig met elkaar communiceren. Gezien offline co-op al in het origineel zat is dit nauwelijks schokkend te noemen, maar het is een meer dan welkome toevoeging die de moeilijkheidsgraad wat omlaag brengt en het tactische niveau verder opschroeft.

Nog meer tactiek?!
vind je het toch nog niet tactisch genoeg? Dan kun je je wagen aan chaining, waarbij je zoveel mogelijk vijanden van dezelfde kleur neer moet schieten. Door drie tegenstanders met hetzelfde jasje om zeep te helpen, verdien je bonuspunten. Hoe hoger de chain hoe hoger de score. Ben je dus een groot fan van leaderboards, dan verandert het spel bijna in een puzzelgame en zweef je voorzichtig tussen alle kogels en schepen door om enkel de rode, groene, paarse of misschien wel gele slechteriken uit te schakelen. Mooi meegenomen is het feit dat je op die manier ook je wapens weer sneller upgradet.

En daarmee is eigenlijk alles gezegd. Toch kunnen we niet afsluiten zonder de visuale aspecten te benoemen, gezien dit een HD-remake is. Opvallend is dat de game nog altijd in een 4:3-formaat wordt weergegeven. De rest van het scherm wordt met handige informatie opgevuld, zodat je nog iets aan je overgebleven 16:9-ruimte hebt. Daarnaast is zijn de sprites opnieuw getekend en zijn er enkele effecten over het geheel gegoten, waardoor het er een stuk beter uitziet dan voorheen. Het is nog altijd geen prijswinnaar op het gebied van graphics, maar het is een aardige opknapbeurt. Mocht je overigens het origineel prefereren, dan zet je alle effecten gewoon uit.

Klassieker
Radiant Silvergun is een heerlijke throwback naar die gouwe ouwe arcade-tijd, toen gamers nog gamers waren en vliegtuigen simpelweg op elkaar schoten. Veel spelers zullen in het begin wellicht wat moeite hebben met de old school moeilijkheidsgraad van RSG en wat grinden moeten verrichten om echt op gang te komen, maar daarna openbaart zich een ijzersterke game die zijn gelijke niet kent. Met de meerdere wapens en (online) co-op is het bovendien een zeer tactische ervaring die menig gamer nog jaren bij zal blijven. Een absolute aanrader!

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »
  • IJzersterke gameplay
  • Sterk verschillende wapens
  • Veel voldoening
  • Co-op
  • Voor sommigen te moeilijk
  • Grinden
8.5Geweldig

Gespeeld op: Xbox 360

Avatar