LEGO Pirates of the Caribbean | 360

Releasedatum: 13 mei 2011
Door  31 mei 2011 om 10:00 | PS3, 360, PC

Recensie: LEGO Pirates of The Caribbean

Samen met de vierde Pirates of The Caribbean film verschijnt ook LEGO Pirates of The Caribbean, de tweede van de drie LEGO-titels die we dit jaar mogen verwelkomen. LEGO Pirates of The Caribbean neemt je mee op een avontuur waar je de rol aanneemt van een heleboel verschillende personages die zich een weg banen door alle vier films, het nieuwste deel (On Stranger Tides) inbegrepen.

Het is nog geen twee maanden geleden dat we die eerste LEGO-titel, LEGO Star Wars III: The Clone Wars, onder de loep namen. Een redelijke game, met leuke gameplay en veel replaywaarde. Echter maakte de game dezelfde fouten als zijn voorgangers: de mogelijkheid om online in co-op te spelen ontbrak en soms was het enorm onduidelijk wat er nu eigenlijk van de speler werd verwacht. Heeft de ontwikkelaar met twee maanden extra ontwikkeltijd deze ruwe kanten kunnen wegwerken, waardoor LEGO Pirates of The Caribbean een betere game is?

Wel, eigenlijk wel. Traveller's Tales heeft in de nieuwste LEGO-titel namelijk een prima hintsysteem ingebouwd. Vroeger kwam het nogal frequent voor dat je als speler niet echt precies wist wat er van je werd verwacht, en wat je nu precies met bepaalde items moest doen. In LEGO Pirates of The Caribbean is dat niet meer het geval. Telkens als de speler een bepaald item moet gebruiken om een puzzel op te lossen, zal de game met een duidelijk pijltje de weg aanwijzen. Niet alleen waar bepaalde items zich bevinden, maar ook naar waar ze moeten worden verplaatst om de puzzel te voltooien. Echter ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om online in co-op te spelen.

Traditioneel LEGO-plezier
Net zoals zijn voorgangers, is LEGO Pirates of The Caribbean erg lineair. Het lineaire spelverloop zorgt samen met het nieuwe hintsysteem voor een soepele, meer gestroomlijnde ervaring waardoor de game leuker speelt dan zijn voorgangers. Net zoals in die games kent LEGO Pirates of The Caribbean de mogelijkheid om het verhaal op een niet chronologische manier uit te spelen, waardoor de speler eerst het verhaal van bijvoorbeeld de vierde film kan voltooien voordat je aan de slag gaat met de eerste, tweede of derde film.

In totaal beslaat elke film zo'n vijf levels, waardoor LEGO Pirates of The Caribbean in totaal twintig levels kent. Minder dan voorgaande LEGO-games, maar er is natuurlijk ook weer veel meer te doen naast de verhaalmodus. Wederom start de game uit een centrale hub, en deze is LEGO Pirates of The Caribbean een uitgebreide versie van het eerste level uit de game, Port Royale genaamd. Vanuit deze hub kan de speler er wederom voor kiezen om bepaalde missies opnieuw te spelen met andere personages, of met de verzamelde blokjes de hub uit te breiden.

Het uitbreiden van de hub gebeurt met gouden LEGO-blokjes, die de speler verkrijgt door het uitspelen van levels. Haal je in deze levels een groot aantal grijze, blauwe of bruine blokjes, wordt er een 'True Pirate' beoordeling op je prestatie geplakt die uiteraard beloond wordt met een extra gouden blokje. In de hub heeft de ontwikkelaar bovendien her en der bepaalde cheatcodes verborgen, die de speler vrij kan kopen met de in-game valuta (grijze, blauwe en bruine blokjes), om zo het behalen van achievements en trophies ietwat makkelijker te maken.

Korter dan zijn voorgangers
Ondanks dat de gameplay in LEGO Pirates of The Caribbean soepeler en meer gestroomlijnd is, kan de game soms toch wel wat repetitief aan voelen. De verschillende soorten levels uit LEGO Star Wars III: The Clone Wars zijn verdwenen waardoor de game voornamelijk uit platformlevels bestaat. Gelukkig zijn de opdrachten en puzzels tijdens de levels erg gevarieerd en leuk, waardoor het gevoel dat je steeds hetzelfde doet wat minder wordt.

    

Daarnaast is de game stukken korter dan andere LEGO-games. Omdat de game niet meer zo frustrerend onduidelijk is, zal je tijdens het spelen van de meeste levels het grootste deel van de extra's al vanaf de eerste keer vrijspelen. Na het uitspelen van de game hadden wij zo'n acht uur in de game gestoken, wat toch een stuk minder is dan de twaalf uur die wij over de verhaallijn van LEGO Star Wars III hebben gedaan. Bovendien zal er dan al zo'n 50 procent op de in-game teller staan, waardoor LEGO Pirates of The Caribbean in minder dan twintig uur al zijn geheimen prijsgeeft.

Vernieuwing... of toch niet?
Traveller's Tale heeft gebruik gemaakt van de Pirates of The Caribbean licensie om vernieuwing door te voeren in de goed gevestigde fundamenten van de LEGO-gameplay. Naast het verzamelen van de verschillende kleuren blokjes kan de speler ook verschillende items verzamelen door gebruik te maken van Jack Sparrow's kompas. Echter blijft het vooral bij dit gadget als het om vernieuwing gaat. Dat is echter niet de enige teleurstelling. Het nieuwe hintsysteem doet zijn werk meestal goed, maar laat soms toch wel wat steekjes vallen. Daarnaast zorgen sommige bugs, zoals het vast komen te zitten van personages, dat de gestroomlijnde ervaring word onderbroken, tot grote frustratie van de speler.

Gelukkig is LEGO Pirates of The Caribbean op audiovisueel vlak enorm goed. De vernieuwde engine die Traveller's Tale gebruikte bij de ontwikkeling van LEGO Star Wars III is wederom paraat, en dat zorgt bij de nieuwste LEGO-game voor mooie plaatjes. De groene, grijze en rode kleuren uit het Pirates of The Caribbean universum lenen zich enorm goed voor de LEGO-omzetting, en dat merk je aan de levels en de personages. In LEGO Pirates of The Caribbean zal je waarschijnlijk de mooiste levels uit de gehele LEGO-franchise tegenkomen. Ook de soundtrack is natuurlijk weer fenomenaal, met de wel gekende toontjes uit Hans Zimmer's geweldige soundtrack.

Een betere, maar minder uitgebreide game
Uiteindelijk is LEGO Pirates of The Caribbean waarschijnlijk de beste game uit de gehele LEGO-franchise. De game is minder uitgebreid, met minder vrij te spelen personages en minder gouden blokjes om te verzamelen, maar uiteindelijk komt dat de game ten goede. De ervaring is door de ontwikkelaar gestroomlijnd en voelt gewoon veel leuker aan om te spelen. Allemaal stappen in de goede richting, en als de ontwikkelaar de vervelende bugs uit de volgende game kan werken en online co-op kan toevoegen, dan heeft het met LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 mogelijk een potentiële topper in de steigers staan.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Hintsysteem
  • Gestroomlijnde ervaring
  • Gevarieerde puzzels
  • Audiovisuele presentatie
  • Sfeer
  • Nog steeds geen online co-op
  • Opnieuw weinig vernieuwing
  • Bugs
8.0Geweldig
Avatar