WWE, wat staat voor World Wrestling Entertainment, is erg populair in Amerika. Grote mannen slaan erop los om maar een zo mooi mogelijke show neer te zetten. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen als tafels, stoelen en ladders. Het moet er allemaal erg spectaculair uitzien en soms gaat dat ten koste van de realiteit. Zo lijkt het soms net een klein toneelstukje. Met allerlei licht- en geluidseffecten is het alsof je de show op tv aan het kijken bent. Dat doet de beleving goed, maar gaat ten koste van de geloofwaardigheid.

WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 156661 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 158548 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 156665

Terug in de tijd
De game WWE Smackdown vs. Raw 2011 lijkt daarom soms net een tv-show. Alleen zijn de worstelaars niet opgeleid tot acteurs en is het dus best een slechte show. De game ziet er, net als de sport soms, erg nep uit. Het ziet er allemaal zo vreselijk onrealistisch uit dat de game ook op de PlayStation 2 had kunnen verschijnen. Voor een serie die al vier jaar achter elkaar ook op de Xbox 360 en drie jaar op de PlayStation 3 verschijnt, is dit niet meer acceptabel.

Zo had er zeker wat meer tijd gestoken mogen worden in de worstelaars. Alle bekende gezichten zitten in de game, maar deze zijn alleen te herkennen aan typische dingen als een masker, haar, of speciale beweging. Zeker voor een game waar worstelen in centraal staat, mochten deze karakters toch wat beter uitgewerkt worden zodat ze er ook gewoon echt uitzien. Om het dan toch geloofwaardig te houden mogen ze ook meteen alle voorwerpen aanpassen. Een stoel, een ladder, een koffer, het ziet er allemaal niet uit. Alles kan rechtstreeks uit een game uit de vorige generatie gekomen zijn. De standaard ligt nu hoger en daar werkt ontwikkelaar Yuke’s Media Creations duidelijk niet naartoe.

Ook als we kijken naar bewegingen ligt alles nog ver onder niveau. Zo is het lopen eigenlijk geen lopen te noemen. Je glijdt als het ware vooruit over een vloer terwijl je benen een trappelende beweging maken. Dit had nog goed uitgewerkt kunnen worden, maar nu ziet het eruit alsof je benen langzamer bewegen dan dat jij vooruit gaat. Behalve het lopen is ook het vastpakken een probleem. Hoewel de meeste mensen, ook worstelaars, duimen hebben, blijkt dat toch een probleem te zijn om die in deze game te stoppen. Om dan toch iets vast te pakken, neem je het in je armen of vervangt het voorwerp de vingers van je hand en zo moet het lijken alsof je iets vast hebt. Iets wat we in deze generatie consoles toch niet meer hoeven te verwachten.

WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 152373 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 146555 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 152381

Verwarrende besturing en AI
Wat we van een worstelgame wel mogen verwachten is dat op zijn minst het worstelen zelf goed is uitgewerkt. De besturing werkt helaas niet echt lekker. Voor je ook maar in het hoofdmenu komt, sta je al in de ring om een tutorial te doorlopen. Dit gaat erg snel voorbij en het is naderhand nog steeds niet echt duidelijk wat je nou kunt met elke knop. Niet dat het uitmaakt, want button bashen werkt even goed. Het is wel jammer dat de besturing niet lekker loopt wanneer je in de buurt bent van een tegenstander. De game zorgt er dan voor dat je een beweging altijd richting de tegenstander maakt. Wil jij juist heel tactisch iets gaan doen, dan zou het zomaar kunnen dat je in plaats daarvan drie keer dezelfde beweging naar de tegenstander maakt. De besturing is nog hetzelfde als in eerdere delen, dus mensen die er al bekend mee zijn zullen een stuk minder moeite ondervinden.

Helaas heb je niet veel aan de besturing als de AI ongelooflijk slecht is. Dit heb je vooral door bij gevechten waar je met twee tegen twee speelt. Het is dan natuurlijk de bedoeling dat je ook met twee poppetjes tegen twee andere poppetjes vecht, maar het voelt meer alsof je het in je eentje tegen drie man moet opnemen. Jouw computergestuurde partner is namelijk nutteloos in een gevecht. Terwijl jij je bezighoudt met een tegenstander, staat hij er maar wat stom bij met de andere tegenstander, maar richt nauwelijks schade aan. Ze wachten allebei gewoon tot jij het werk komt opknappen. Ben je klaar met een tegenstander en stort je je op de ander dan werkt je teamgenoot je ook nog eens tegen. Sta je iets te dicht bij je partner dan kan de computer zomaar beslissen dat je teamgenoot jou een klap in je gezicht geeft in plaats van de tegenstander. Op jou beurt neem jij ook wel eens je eigen teamgenoot in een worstelgreep. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 155948 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 152367 WWE SmackDown vs. Raw 2011 Screenshot 155946

Niet helemaal slecht
Gelukkig is er ook voor de nodige vernieuwing gezorgd in de game, met als hoogtepunt het WWE Universe. Deze nieuwe functie houdt precies bij wat jij in de game allemaal uitvoert. Ieder tegenstander die je verslaat en iedere klap die je uitdeelt, gaat in de machine en daar rolt dan een leuk verhaaltje uit. Hier mag je dan zelf tussenfilmpjes bij regisseren en voor je het weet heb je een leuke aflevering in de real life soap van je virtuele karakter gemaakt. WWE Universe is goed uitgewerkt en steelt, als nieuwkomer, de show. Eigenlijk zou je in de game alleen maar dit en de multiplayer modus moeten spelen. De multiplayer zit namelijk prima in elkaar. Je moet soms alleen een beetje lang wachten voor je ook daadwerkelijk aan de slag mag, maar het is een verademing om eens even niet tegen een slechte AI-worstelaar te hoeven spelen.

Slechte tv-show
Met alle fratsen er omheen zou je bijna denken dat je een goede game aan het spelen bent. Kijk je echter door de effecten en het hele showgebeuren heen dan blijft er een zielig hoopje as over van wat ooit een goede game was. Helaas probeert de ontwikkelaar alleen maar een game te maskeren die jaren geleden goed is geweest, maar met de huidige verwachtingen niet meer meetelt. De game ziet er slecht uit, bestuurt niet lekker en de AI is een lachertje. Alleen de mogelijkheden van het WWE Universe en de multiplayer modus zijn nog enigszins te pruimen. Amerikanen worden misschien al warm van dat idee, maar als je geen diehard fan bent van worstelen, loop het dan met een grote boog omheen.