Mass Effect 2 | 360

Releasedatum: 29 januari 2010
Door , 7 februari 2010 om 17:00 | 360, PS3, PC

Recensie: Mass Effect 2

BioWare staat bekend als een van de beste RPG-ontwikkelaars van deze aardbol. Haar vervolg op Mass Effect doet de gamesindustrie op zijn grondvesten schudden, maar is dat ook wel terecht?

Jouw keus
BioWare's Mass Effect serie is vooral gebaseerd op het maken van keuzes in een sciencefiction universum, waarin je als Commander Shepard speelt en te maken krijgt met allerlei rassen die afkomstig zijn van verschillende planeten en sterrenstelsels. Als hoofdpersonage, die een man of vrouw kan zijn, reis je door het heelal in jouw ruimteschip, de Normandy.

Als speler maak je vele keuzes in de game die invloed hebben op de ontwikkeling van Shepard. Zo kun je, je manifesteren als een keiharde klootzak die niet veel om anderen geeft, of je kiest er voor om een zachtaardige en gewetensvolle held te zijn in je avontuur. De mensen en aliens om jou heen zullen zich door jouw keuzes ook anders gaan gedragen tegenover jou.

Mass Effect 2 Screenshot 135873 Mass Effect 2 Screenshot 135886 Mass Effect 2 Screenshot 135883

Verhaallijn
Om Mass Effect 2 volledig te kunnen begrijpen is het beter dat je bekend bent met zijn voorganger. Dit geldt vooral voor het doorlopend verhaal die de game bevat en de oude bekende karakters die terugkeren of waar je via dialogen mee te maken krijgt. Het tweede deel van Mass Effect is namelijk een direct vervolg op het eerste deel, en weet wederom een zeer boeiend en vooral geniaal verhaal met onvoorspelbare wendingen neer te zetten.

Bij het opstarten van Mass Effect 2 word je gelijk in dit verhaal gezogen. De Normandy raakt ernstig geraakt door een aanval en daardoor ontstaat er een grote explosie binnen het ruimteschip. Shepard ontsnapt uit het brandende schip, maar tevergeefs, want hij overlijdt alsnog enkele momenten later.

Lazerus
Maar wees niet getreurd, want Commander Shepard wordt uit de dood herrezen door 'Project Lazerus'. Dit omdat jij als de redder van het universum wordt gezien, die bescherming kan bieden tegen de Geth, Vorcha, The Collectors en ander gespuis dat het heelal doorkruist.

Mass Effect 2 Screenshot 135577 Mass Effect 2 Screenshot 135586 Mass Effect 2 Screenshot 135556

In je nieuwe leven kom je voor de keuze te staan om met je oude Commander Shepard het verhaal te vervolgen of om een nieuwe Shepard te maken, die je uiteraard weer tot in de kleinste details kunt aanpassen. Onze voorkeur gaat uit naar het laatste, omdat het gezicht bij close-ups dan vele malen gedetailleerder is en de emoties van Shepard dan beter tot zijn recht komen. Dit is best jammer, want wij hadden ook graag je eigen creatie met dit detail willen zien in de game.

Specialiteiten
Zoals we gewend zijn van BioWare zijn de keuzes die je maakt tijdens het spelen onder te verdelen in goed en kwaad. In Mass Effect heet dit Paragon en Renegade. Als speler kom je in situaties terecht waar je levens in kunt redden, maar ook kunt kiezen dit niet te doen. Geef je om anderen of laat je ze stikken. Deze factoren hebben allemaal invloed op de ontwikkeling van jouw karakter in Mass Effect 2.

Als speler kun je uit verschillende specialiteiten kiezen voor Commander Shepard. Zo kun je een specialist op verschillende gebieden worden, waaronder klassen als Soldier, Infiltrator en Engineer. Deze verschillende specialiteiten lopen zeer uiteen. De vraag is of je als speler liever met alle wapens een beetje om wilt kunnen gaan, of dat je je wilt specialiseren in één specifiek soort. Of ben je liever de techneut die goed is in hacken en het besturen van robots? Het kan allemaal, maar niet alles zal je liggen, dus onderzoek eerst even hoe je zelf het liefst speelt.

Mass Effect 2 Screenshot 135558 Mass Effect 2 Screenshot 135137 Mass Effect 2 Screenshot 135139

Wat is er nieuw?
Met opvolgers kan je altijd wat vernieuwingen verwachten, dus wat is er nou precies vernieuwd en verbeterd in Mass Effect 2? Allereerst is de game grafisch behoorlijk verbeterd. Verder is de gameplay geperfectioneerd. Deel één speelde al lekker, maar het is duidelijk te merken dat er aardig getweaked is om alles net beter te laten werken. Een voorbeeld is het rennen, dat eerder alleen tijdens gevechten mogelijk was, maar nu overal kan.

Aan het upgrade proces van je karakters is ook wat aangepast. Het is namelijk niet meer mogelijk om verschillende armor te kiezen in een menu. Nee, het is alleen nog mogelijk om je squad met je behaalde points up te graden. Dit is een vooruitgang, omdat het dragen van verschillende armor in deel één bijna niet mogelijk was omdat lang niet elk armor bij elke karakter paste. Deze optie leek daarom overbodig en Bioware ziet dit gelukkig ook in.

Ook aan de wapens is het één en ander gesleuteld. Zo zijn er nu een stuk meer soorten om uit te kiezen. Waren er in het eerste deel nog vier type wapens, nu zijn dat er negentien. Wel zijn de granaten uit het spel gehaald, maar gelukkig vervangen door een extra krachtig wapentype.

Mocht je tijdens de gevechten geraakt worden, dan vult je healthbar zich weer automatisch. In deel één moest je hier nog zogenaamde medi-gel voor gebruiken, maar dat is nu alleen nog nodig om gevallen teamleden opnieuw tot leven te wekken.

Mass Effect 2 is een duidelijke verbetering in vergelijking met haar voorganger. De game bevat dezelfde elementen, maar deze zijn nu een stuk beter uitgewerkt, waardoor het spel er beter dan ooit aanvoelt. BioWare heeft met Mass Effect 2 wederom goud in handen, want een betere actie RPG is er op dit moment niet te vinden. Wij kunnen na het spelen van dit deel in ieder geval niet wachten op Mass Effect 3.

Mass Effect 2