Ninja Blade | 360

Releasedatum: 3 april 2009
Door , 6 april 2009 om 16:00 | 360

Recensie: Ninja Blade

Stop een man in een strak zwart pak, behang zijn rug met wapens, laat hem een groot aantal vijanden op acrobatische wijze bruut afslachten en je hebt het recept voor een Ninja game. Is dit recept bij Ninja Blade daarentegen ook succesvol?

Ken versus Ryu
Het klinkt alsof we op het punt staan om over een gevecht tussen de Street Fighter personages te beginnen, maar niets is minder waar. We gaan Ninja Blade eens tegenover de populaire Ninja Gaiden franchise zeten, want de games lijken wel heel erg op elkaar. Of toch niet?

Allereerst zal de speler merken dat de hoofdpersonen uit beide games erg veel op elkaar lijken. Ryu Hayabusa is natuurlijk de meedogenloze hoofdpersoon in de Ninja Gaiden games en Ken Ogawa speelt de hoofdrol in Ninja Blade. Nu lijken de meeste Ninja's natuurlijk op elkaar, maar toch zitten er enkele duidelijke verschillen tussen deze karakters. Ryu is bijvoorbeeld een echte ouderwetse Ninja, maar Ken is meer een moderne ninja. Zo zal hij bijvoorbeeld op een motor te zien zijn en met een gerust hart uit een helikopter duiken.

Ninja Blade Screenshot 79747 Ninja Blade Screenshot 79743 Ninja Blade Screenshot 79739

In beide games neemt de speler het op tegen soms wel gigantische monsters die de mensheid uit willen roeien. Het verschil ligt hier alleen in de oorsprong en natuurlijk het uiterlijk van de monsters. Waar Ninja Gaiden vooral met boosaardige ninja's en zogeheten Fiends gooit, zal je in Ninja Blade met parasieten in alle soorten en maten te maken krijgen.

Het bloederige avontuur van Ken ziet er, net als dat van Ryu, grafisch gigantisch goed uit en beiden zijn wat betreft het geluid ook gruwelijk goed, maar toch doet Ninja Gaiden het op dit gebied net een tikkeltje beter. De stemmen van de personages zijn bij Ninja Blade goed evenals het omgevingsgeluid en de muziek.

De speler merkt dan ook al snel een aantal verschillen in de verhaallijnen. Het verhaal van Ryu Hayabusa is een heel stuk langer dan de negen missies, waarin we Ken Ogawa volgen. Ryu Hayabusa moet zien te voorkomen dat de mensheid net als zijn clan uitgeroeid wordt door de Greater Fiends tegen te houden en in Ninja Blade zal de speler de meest uiteenlopende wezens moeten bestrijden. Deze wezens zijn het gevolg van wormachtige parasieten genaamd Alpha- Worms, die zich in de mensen en dieren nestelen en in de dragers een groot aantal eitjes leggen.

Parasieten hakken
Als deze eitjes vervolgens uitkomen, muteren de dragers in vreemde, agressieve wezens. De speler zal tijdens zijn avontuur dan ook parasieten van alle soorten en maten tegenkomen, van een vliegend wezen tot een gigantisch monster van een paar verdiepingen hoog.

Ninja Blade Screenshot 100004 Ninja Blade Screenshot 99946 Ninja Blade Screenshot 99875

De ene vijand is sneller dan de andere en soms komen de vijanden in redelijk grote groepen op de speler af. Dit zorgt voor een constante stroom aan bloederige actie, welke afgewisseld wordt met Quick Time events. De events worden aangekondigd, doordat de camera op het gezicht van Ken inzoomt.

De speler moet dan zo snel mogelijk op een bepaalde knop drukken, waardoor hij een aanval ontwijkt of juist uitvoert. Dit kunnen alle beschikbare knoppen op de Xbox 360 controller zijn en de speler moet dan ook goed opletten welke knop er in beeld komt. Drukt de speler namelijk de verkeerde knop in, zal hij een gedeelte van zijn levensbalk verliezen en moet het Quick-Time event opnieuw gedaan worden.

Alle vijanden hebben een ook eigen zwakke plek, waardoor ze lekker snel en bruut in de pan gehakt kunnen worden. Sommige vijanden hebben bijvoorbeeld een schild, wat alleen met een erg harde klap stukgeslagen kan worden, om vervolgens de vijand bloot te leggen aan een flink pak slaag.

Gewelddadig mannetje
Natuurlijk heeft Ken een stevig arsenaal tot zijn beschikking om dit pak slaag zo effectief mogelijk uit te delen. In het begin van het spel zal de speler alleen een zwaard en een moderne versie van de shuriken bij zich hebben, maar hier komt al heel snel verandering in. De speler zal het stel erg snelle Twin Falcom Knives krijgen, die hij bovendien als grapple hook kan gebruiken om van gebouw naar gebouw te bewegen. Naast dit stel erg snelle wapen, krijgt de speler ook een groot zwaard, genaamd het Stonerender-Sword ,wat niet erg snel is, maar wel erg veel schade aanricht. Dit zwaard zal er ook voor zorgen dat de vijanden met schild toch flink aangepakt kunnen worden.

Ninja Blade Screenshot 96468 Ninja Blade Screenshot 99733 Ninja Blade Screenshot 66205

Alle wapens in Ninja Blade voelen bijzonder goed aan en het spel speelt over het algemeen dan ook lekker vlot weg. De speler gooit bijvoorbeeld een shuriken met de B-knop en valt een vijand aan met de X-knop, terwijl de linkse trigger ervoor zorgt dat Ken aanvallen afweert. De speler kan natuurlijk springen door middel van de A-knop en Ken zal in een sprint gaan of aanvallen ontwijken door op de B-knop en de richtingstoets te drukken.

Het afweren en ontwijken van vijandelijke aanvallen zal de speler daarentegen snel vergeten, omdat hij het veel te druk heeft om de monsters zo snel mogelijk in de pan te hakken. Gelukkig richten de vijanden afzonderlijk van elkaar niet erg veel schade aan, maar als de speler tegenover een eindbaas staat zal hij toch wel eens wensen dat hij de linkertrigger ingedrukt had.

Bolletjes verzamelen helpt
Als de speler tijdens een missie veel leven verloren heeft, hoeft hij zich niet eens veel zorgen te maken. Het enige wat hij hoeft te doen is nog een paar vijanden aan gort rammen. Iedere verslagen vijand laat een namelijk stel gekleurde bolletjes achter. De gele bolletjes herstellen de levensbalk van de speler, terwijl de rode bolletjes voor de opgedane ervaring staan.

Als de speler genoeg rode bolletjes verzameld heeft, kan hij zijn wapens verbeteren en op die manier nieuwe technieken en combo's leren. De speler zal merken dat hij al in het tweede level van een wapen over zeer krachtige combo's beschikt, waarmee hij het gros van de vijanden zonder moeite af kan slachten. Dit is wel erg jammer, want hierdoor bevat Ninja Blade tijdens de levels misschien voldoende actie, maar gaat de spanning van het spel voor een deel verloren.

De speler kan door zo veel mogelijk dingen te verzamelen ook nieuwe kostuums en logo's voor Ken vrijspelen. Het is vervolgens mogelijk om de logo's op het kostuum van Ken te plaatsen en bijvoorbeeld de kleur van zijn pak te veranderen. Dit doet verder niets extra's behalve het uiterlijk van de ninja veranderen, maar is toch een leuke toevoeging aan het spel.

Je hebt de Adobe Flash Player en JavaScript nodig om deze video te bekijken.

Hakker of een stakker?
Ninja Blade is op grafisch gebied een juweel van een game geworden. De omgevingen zien er goed uit en alle personages in de game zijn erg goed afgewerkt. From Software moest dit ook wel doen als ze met haar titel wilde concurreren met de succesvolle Ninja Gaiden franchise. De besturing van het spel is ook goed in elkaar gezet en het geluid is helemaal in orde. Doordat Ninja Blade helemaal bol staat van de actie vergeet de speler soms nog wel eens om aanvallen te ontwijken of ze af te weren. Dit kan soms tot vervelende situaties leiden, maar het is dan ook echt het enige wat op dit spel aan te merken valt. Ninja Blade is dan ook een absolute must have voor iedere gamer die tegen een beetje bloed kan!

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »
From Software heeft met Ninja Blade een gruwelijk goede titel uitgebracht. Tussen alle actie door kan de speler genieten van de mooie omgevingen en het geluid van het spel is goed verzorgd. Voor iedere gamer is dit dan ook een titel om zeker in huis te halen!
8.0Geweldig
Avatar